منطقه فاتح استانبول که به شهر قدیم نیز معروف است تاریخچه ای کهن دارد که به زمان سلطان محمد فاتح اولین پادشاه امپراطور عثمانی بر می گردد و وجه تسمیه آن نیز به همین دلیل است. در منطقه زیبای فاتح، محله ها و اماکن مشهوری مانند محله سلطان احمد، کاخ توپکاپی، مسجد آبی، مسجد فاتح، بازار بزرگ و ... وجود دارند که هر کدام به تنهایی تاریخی شگرف دارند.

منطقه فاتح استانبول را به نوعی می توان قلب تاریخی قسطنطنیه دانست که اتفاقات بسیاری را در ادوار مختلف به خود دیده است. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری پرشین هتل قصد داریم به شرح جزئیات بیشتر درباره این منطقه تاریخی استانبول بپردازیم.

تاریخچه ای مختصر از منطقه فاتح

منطقه فاتح استانبول، در قسمت اروپایی استانبول واقع شده که از چندین محله تشکیل شده است. آخرین سرشماری که در این منطقه انجام شده نشان می دهد که این منطقه 428،857 نفر جمعیت داشته و جالب اینجا است که بیشتر ایرانی ها در این منطقه زندگی می کنند.

منطقه ی فاتح از محله های مختلفی به نام زیتین بورنو، ایوپ، دریای مرمره، تنگه بسفر و گلدن هورن تشکیل شده است. 10 سال بعد از پیروزی سلطان محمد فاتح، مسجدی ساخته شد که به نام مسجد سلطان محمد فاتح شناخته می شود.

منطقه فاتح استانبول
منطقه فاتح استانبول

منطقه فاتیح استانبول یکی از مکان های دوست داشتنی و محبوب نزد گردشگران و شهروندان است. این منطقه ی زیبا هتل های بسیاری را درون خود قرار داده که از جمله آن می توان به هتل فورسیزن سلطان احمد استانبول اشاره کرد. با رزرو این هتل شما چشم اندازی عالی از تنگه بسفر و باغ های زیبا خواهید داشت.

معماری منطقه فاتح استانبول

منطقه فاتح استانبول ساختمان های مختلفی دارد که هر کدام از آن ها معماری مربوط به خود را دارند. اما بیشتر ساختمان های آن به سبک معماری یونانی و یهودی ساخته شده اند. اگر در این منطقه به محله ای برخورد کردید که لباس آویزان شده و بچه ها مشغول بازی هستند، بدانید پا به محله بالات گذاشته اید. محله بالات با این که شلوغ و درهم است اما برای گرفتن عکس هایی دراماتیک عالی می باشد. 

محله بالات منطقه ی فاتیح استانبول طبق دستور دولت ترکیه، در لیست مکان های در حال توسعه استانبول قرار گرفته است که این امر برای مردم محله بالات و استانبول خوشایند نمی باشد. لازم به ذکر است سازمان جهانی یونسکو، منطقه فاتح را به ثبت اثار باستانی خود در آورده و هزینه هایی را هم برای ترمیم ساختمان های باستانی و خراب شده پرداخته است تا همچنان استوار بمانند و تاریخ را زنده نگهدارند.

منطقه فاتح استانبول
محله رنگارنگ بالات در منطقه فاتح استانبول

محله فاتیح استانبول، سرشار از جاذبه های تاریخی

منطقه فاتیح استانبول به دلیل قدیمی بودنش، یکی از محله های مذهبی در این شهر به شمار می رود، اما به دلیل این که سرشار از آثار تاریخی مهمی همچون مسجد ایا صوفیه، کاخ توپکاپی، مسجد سلطان احمد، موزه باستان شناسی و ... می باشد، همواره مورد توجه گردشگرانی بوده که با پوشش های مربوط به خود، از این آثار تاریخی دیدن می کنند. در ادامه به شرح مختصری از جاذبه های این منطقه قدیمی پرداخته ایم.

مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد سلطان احمد یا همان مسجد آبی از دیگر جاذبه های مهم در منطقه فاتح است که یکی از نمادهای اصلی شهر استانبول محسوب می شود. این مسجد به دلیل کاشی کاری های آبی اش به مسجد بلو یا آبی معروف می باشد. مسجد سلطان احمد در سال 1609 به سرانجام رسید و جالب اینجا است که خود سلطان احمد در این مسجد دفن شده است. چشم انداز زیبا رو به تنگه بسفر و گلدسته های زیبا از ویژگی های این مسجد هستند.

منطقه فاتح استانبول
مسجد سلطان احمد یا همان مسجد بلو در منطقه فاتح استانبول

مسجد ایا صوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه استانبول مسجدی است که در واقع شناسنامه ای کلیسایی دارد. بله در ابتدا این مسجد، کلیسای ایا صوفیه بوده است که بعد از پیروزی سلطان محمد فاتح، به مسجد تغییر کاربری داد. از نظر زیبایی و معماری این ساختمان به قدری زیبا است که زبان هر گردشگری را به تحسین وا می دارد.

مسجد فاتح استانبول

 مهم ترین مسجدی که در این منطقه قرار دارد و وجه تسمیه آن برگرفته از پیروزی سلطان محمد اول است، همین مسجد فاتح استانبول است که دستور خود سلطان ساخته شد و در اختیار عموم مردم قرار گرفت.

 کاخ توپکاپی

مهم ترین کاخ موجود در استانبول کاخ توپکاپی نام دارد که فاصله ی اندکی تا مسجد سلطان احمد دارد. همانطور که می دانید کاخ توپکاپی تا قبل از ساخت کاخ دلما باغچه، مهم ترین مقر فرماندهی پادشاهان عثمانی بوده است که از نظر زیبایی فوق العاده خیره کننده است. اکنون این کاخ به موزه ای مهم در شهر تبدیل گشته که در راهنمای مسافر استانبول آدرس و اطلاعات آن موجود می باشد.

منطقه فاتح استانبول
مسجد فاتح در منطقه فاتح قسطنطنیه

رستوران و کافه های منطقه فاتیح استانبول

مسلماً بعد از یک گشت عالی در این منطقه ی فوق العاده زیبا، گرسنه شده اید و می خواهید برای صرف غذا یا نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه در رستوران یا کافه ای خوب بنشینید. از این رو در این قسمت از مطلب، می خواهیم رستوران و کافه های استانبول در منطقه فاتح را به شما معرفی کنیم تا با صرف غذا یا نوشیدنی، نهایت لذت ببرید. 

رستوران بالات کادراج یکی از رستوران های خوب منطقه فاتح است که از نظر چیدمان و میز و صندلی ها سنتی است و انواع غذاهای سنتی را با کیفیتی مناسب به میهمانان خود عرضه می کند. از آنجایی که این رستوران در محله بالات قرار گرفته است باید با سر و صدای بچه ها و شلوغی آن کنار بیایید.

منطقه فاتح استانبول
رستوران کوفته چی رمزی در منطقه فاتح استانبول

رستوران صالح اوزکان پاستا اند باقلوا مطمئناً خوشمزه ترین مکان برای میل کردن لذیذ ترین سوغات استانبول (باقلوا) یا حتی جهان است. همانطور که از نام رستوران پیدا است انواع غذاهای ایتالیایی و باقلواهای سنتی خوشمزه که دهان هر گردشگری را آب می اندازد، در این رستوران با کیفیتی بالا سرو می شود. با مراجعه به این رستوران می توانید از فضای مدرن و آرامش بخش آن نهایت لذت را ببرید.

رستوران اوداباشی، رستوران صفا میهانشی، رستوران ادکنیز هاتای سفره شی اُستا و رستوران ایشکمبه سالونو از دیگر کافه ها و رستوران های خوب در این منطقه است که می توانید با مراجعه به آن ها غذاهای لذیذ و نوشیدنی های خوش طعم را نوش جان کنید.

از مراکز تفریحی و گردشگری استانبول در منطقه فاتیح می توان به بازار بزرگ مشهور به کاپالی چاریشی و بازار ادویه موسوم به میصیر چاریشی اشاره کرد که انواع ادویه ها، خشکبار و سوغاتی های استانبول را با قیمتی منصفانه ارائه می دهند.

چگونه به منطقه فاتح برویم؟

دسترسی به این منطقه تاریخی بسیار ساده است. کافیست به میدان تکسیم بروید یا اگر در هتل های میدان تکسیم اقامت دارید می توانید با پای پیاده راهی منطقه تاریخی فاتح شوید. اگر هم اهل پیاده روی نیستید می توانید از مترو استانبول یا تراموا و اتوبوس استفاده نمایید.

منطقه فاتح استانبول
رستوران نیکول در منطقه فاتح قسطنطنیه
بیشتر بخوانید :
منابع :