مسجد جامع یزد، مسجدی در دل کویر که بنیان و پی ریزی آن به دوره ساسانیان بر می گردد. این مسجد با شکوه و زیبای خشتی یزد در خیابان مسجد جامع یزد قرار دارد که به آرامگاه و بقعه سید رکن الدین بسیار نزدیک است. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید ساخت این مکان مذهبی یزد 100 سال به طول انجامیده و 3 دوره مختلف (ایلخانی، تیموری، قاجاری) را پشت سر گذاشته است. پرشین هتل در این مقاله می خواهد شما را با قسمت های مختلف این مرکز مذهبی یزد، هتل یزد و ... آشنا کند که جزئی از دانستنی مسافر یزد به شمار می رود.

مسجد جامع یزد | نماد آرامش در امن ترین شهر خاورمیانه
مسجد جامع یزد، نماد آرامش در امن ترین شهر خاورمیانه

مسجد جامع یزد به این گونه در میان مردم جا افتاده است که بلند ترین مناره های جهان را دارد که این امر درست نیست. بله تعجب نکنید مناره های مسجد جامع یزد کمتر از 60 متر ارتفاع دارد که این امر در مسجد حسن ثانی در کازابلانکا مراکش به 210 متر می رسد. پس با این تفاسیر درخواهید یافت مناره های این مسجد خشتی بلند ترین نیستند اما به جرات می توان گفت از نظر زیبایی فوق العاده شگفت انگیز هستند.

معماری مسجد جامع یزد - صنیع الله معمار یزدی
معماری مسجد جامع یزد - صنیع الله معمار یزدی

داستان مناره های مسجد جامع یزد چیست؟

مسجد جامع یزد و مناره هایش داستان جالبی دارند که در این قسمت از مطلب می خواهیم به شرح آن بپردازیم. طبق گفته قدیمی ها روزی یک استاد و شاگرد برای محک زنی خود قراری می گذارند. قرار آن ها ساخت مناره های مسجد بودکه هر کدام یکی از آن مناره ها را بدون هیچ دخالتی بسازند تا ببینند کدام یک در معماری پیشرفت کرده اند.
مسجد جامع یزد و مناره هایش شاهد یک اتفاق عجیب و البته ناگوار بوده اند.

خاموشی مسجد جامع کبیر و اماکن تاریخی یزد درساعت زمین‎
خاموشی مسجد جامع کبیر و اماکن تاریخی یزد درساعت زمین‎

موقعی که ساخت مناره ها تمام می شود هر 2 مناره بسیار بی نقص و زیبا هستند؛ ولی آن مناره ای را که شاگرد ساخته بود (مناره سمت راست) پله هایی 2 طرفه داشت و آن مناره ای که استاد بنا کرده بود پله های یک طرفه داشت. همین اتفاق موجب حسادت استاد به شاگرد می شود و بعد از دیدن چنین معماری، خود را از مناره مسجد پایین می اندازد.

مسجد جامع یزد، شاهکار معماری اسلامی
مسجد جامع یزد، شاهکار معماری اسلامی

معماری اسلامی مسجد جامع یزد چند قسمت دارد؟

مسجد جامع یزد بسیار بی نقص و زیبا ساخته شده است که در این قسمت از مطلب می خواهیم به گنبد، درب ورودی، صحن، ایوان، محراب و ... این مسجد تاریخی یزد اشاره کنیم. گنبد فوق العاده زیبای این مسجد یزد 2 نوعی و پوسته پوسته بوده که نقش زیبایی بر روی گنید حک شده است. گل صابونکی معقلی، نقشی است که بر روی گنبد وجود دارد و بر ساقه این گل نام الله با ظرافتی خاص و به خط کوفی حک شده است. 

مرجانه گلچین در مسجد جامع یزد
مرجانه گلچین در مسجد جامع یزد

درب ورودی مسجد جامع یزد 5/4 متر ارتفاع دارد و جنس این درب از چوب گردو می باشد. بعد گذر از درب ورودی مسجد، داخل کریاس یا هشتی مسجد می شوید که کتیبه هایی از جنس کاشی و سنگ را مشاهده خواهید کرد. بر روی این کتیبه های خیره کننده فرامین حکومتی و وقف نامه هایی نگاشته شده اند.
داخل صحن مسجد جامع یزد که شوید با یک سکوی بزرگ مواجه خواهید شد که محلی برای عبادت بوده است. این سکو برای آن دسته از مومنانی طراحی شده است که می خواهند در زیر نور ماه عبادت کنند و به دور از جای کفش و رفت و آمد دیگران نماز بگذارند. همین امر سبب شده تا این سکوی زیبا به سکوی مهتابی ملقب شود.

تصاویر منحصر به فرد از مسجد جامع یزد
تصاویر منحصر به فرد از مسجد جامع یزد

نقوش مسجد جامع یزد و دیگر اجزای این مسجد یزد

بعد از گذر از درب ورودی و صحن مسجد جامع یزد به ایوان آن خواهید رسید که در سقف این ایوان زیبا، اسامی خداوند نگاشته شده است. 99 اسم خداوند با خط کوفی بنایی در سقف ایوان حک شده که اگر کمی تمرکز کنید می توانید اسماء الحسنی را بخوانید. بعد از خواندن اسماء الحسنی وارد مسجد می شوید و با فضایی مملو از اسامی خداوند، آیات قرآنی، احادیث و ... رو به رو می شوید که بر روی آجر، کاشی، سقف و دیوارهای مسجد حکاکی شده اند.

بخشی از معماری مسجد جامع یزد
بخشی از معماری مسجد جامع یزد

محراب مسجد جامع یزد بسیار متبرک و زیبا است که از خاک پاک کربلای معلی و گلاب (در عوض آب) ساخته شده است. نیمکره ای در قسمت بالای محراب وجود دارد که الگویی از رنگ آمیزی کاشی کاری محراب می باشد. در سمت راست و چپ محراب، 2 ورودی کوچک شبیه راهرو وجود دارد که به محراب مسجد می رسد. شاید بپرسید چرا این فضا تعبیه شده است؟ دلیل این مسئله، رساندن زنان به امام جماعت برای پرسیدن سوالات شرعی بوده که بدون برخورد با مردان بتوانند به محراب برسند.

مسجد جامع یزد | مناره و کاشی کاری مسجد جامع یزد
مسجد جامع یزد | مناره و کاشی کاری مسجد جامع یزد

بانی و سازنده مسجد جامع یزد چه کسی بود و این مسجد چه ویژگی هایی دارد؟

میر علاء الدوله گرشاسب و سید رکن الدین قاضی از بانی های مسجد جامع یزد هستند که بسیار متدین و متشخص بوده و بسیار مورد احترام مردم یزد بوده اند. این مسجد یزد ویژگی های منحصر به فردی دارد که در این بخش به آن ها اشاره خواهیم کرد. 1- دو پوسته بودن گنبد سبب می شود تا همواره فضای مسجد در فصل تابستان سرد و در فصل زمستان گرم باشد. 2- شبستان و اتاق های وسیع برای راحتی نمازگزاران که با کاشی های معرق طراحی شده اند. 3- مهم ترین ویژگی مسجد ایجاد روشنایی غیر مستقیم است که انعکاس نور از گچ سفید گنبد و دیوار است.

مسجد جامع کبیر یزد، بلندترین مناره های دنیا
مسجد جامع کبیر یزد، نمایی از مناره ها

آدرس و عکس مسجد جامع یزد

خیابان مسجد جامع یزد، خیابانی است که این مسجد زیبا و کهن در آن قرار گرفته است. عکس مسجد جامع یزد را در این مطلب قرار داده ایم تا شگفتی ها و زیبایی های این مسجد را مشاهده نمایید. از اماکن تاریخی نزدیک به این مکان مذهبی یزد می توان به موزه وزیری، بقعه سید رکن الدین و ... اشاره کرد. اگر از پرشین هتل می پرسید که در کدام هتل یزد قریب به مسجد اقامت کنید جواب، هتل فاضلی یزد است. این هتل یزد از نظر قیمت و کیفیت بسیار مناسب است. نا گفته نماند امامزاده سید جعفر یزد نیز به مسجد جامع یزد دسترسی آسانی دارد.

بیشتر بخوانید :
منابع :