اگر چه شهر تهران مملوء از انسان‌هایی که در اکثریت مواقع، دغدغه زندگی ماشینی و پر از هیاهوی خود را دارند اما طبیعتا میزان این دغدغه و روزمرگی نیز چنان افزایش نمی‌یابد که به طور همیشگی، حواس آن‌ها را از تفریح و سَر زدن به جاهای دیدنی شهرشان منحرف سازد! در میان تمامی جاهای دیدنی تهران که هرکدام جذابیت‌های خاصی برای ارائه دارند، می‌توان مکان‌هایی را یافت که اگر چه کم‌تر در میان افراد شناخته شده‌اند اما این مسئله، دلیلی بر اُفت انگیزه برخی از شهروندان و یا گردشگران برای بازدید از آنان نیست.

مکان های ناشناخته تهران
قبرستان ظهیرالدوله از مکان های ناشناخته تهران

بنابراین اگر لذتِ رفتن به جاهای دیدنی معروفِ تهران را به حافظه خود هدیه داده و چه‌بسا موفق به ثبت خاطره‌های جذابی در ذهنتان هم شده‌اید، بد نیست به سراغ تجربه‌های جدید‌تری در این‌زمینه رفته و سَری به مکان‌ های ناشناخته تهران هم بزنید. تجربه‌ای جذاب که با توجه به میزان اهمیت آن در ادامه این متن، به معرفی‌ چندین پیشنهاد پیرامون آن می‌پردازیم تا مسافران و گردشگرانِ علاقه‎‌مند به شهر تهران نیز دیگر مشکلی برای انتخاب مناسب‌ترین گزینه‌های دیدنیِ پیش‌روی خود را نداشته باشند!

مکان های ناشناخته تهران
تنگه واشی یکی دیگر از مکان های ناشناخته تهران

هرچند اگر مسافر این شهر محسوب می‌شوید، احتمالا مسئله اقامت نیز کمی ذهنتان را درگیر خود ساخته و به دنبال آن، انگیزه‌تان را هم برای رفتن به مکان  ‌های ناشناخته تهران و به طور کلی سفر به آن کاهش داده است! اما طبیعتا برای حل چنین دغدغه مهمی، راه‌حل‌های مختلفی نیز طراحی شده‌اند تا به این‌صورت، پروسه سفر‌ به شهر‌های مختلف ایران برای مردم به‌صورت دشوار طی نشود. یکی از این راه‌حل‌ها، وبسایت « پرشین هتل » است.

مکان های ناشناخته تهران
یکی دیگر از مکان های ناشناخته تهران به نام حمام نواب

وبسایتی معتبر و در عین‌حال محبوب که سال‌هاست به ارائه خدمات رزرو آنلاین هتل تهران پرداخته و از این‌طریق، به مسافران و گردشگران شهر‌های مختلف ایران و به ویژه تهران کمک می‌کند تا مشکلی در رابطه با یافتن هتلی با شرایط مناسبِ خود را نداشته باشند. با این تفاسیر شما می توانید علاوه بر رزرو هتل به مکان های ناشناخته تهران هم سر بزنید که در این مجله گردشگری توضیح داده شده اند.

مکان های ناشناخته تهران
چشمه اعلاء از جذاب ترین مکان های ناشناخته تهران

چشمه اعلاء، زیبا ترین مکان ناشناخته تهران

چشمه اعلاء را باید یکی از زیبا‌ترین مکان‌ های ناشناخته تهران دانست که در فاصله 51 کیلومتری جاده آبعلی تهران واقع شده است. هرچند در سال‌های گذشته، گمانه‌زنی‌های مختلفی پیرامون منبع تامین آب این چشمه صورت گرفت اما نکته واضح و ثابت‌شده در این‌باره، تامین آب این چشمه از طریق بارش برف و باران سالیانه بر قله دماند است. یکی از نکات جالب‌توجه در رابطه با چشمه اعلاء این است که آب آن برای افراد مبتلا به فشار خون، خاصیت درمانی موثری داشته و در صورت نوشیدنش، امکان ابتلا به بیماری‌های قلب_عروقی نیز کاهش خواهد یافت.

مکان های ناشناخته تهران
نمایی از چشمه اعلا

از آنجایی که با شنیدن نام تهران، اکثریت به یاد آلودگی، شلوغی و ترافیک آن می‌اُفتند، به‌همین دلیل کمتر کسی تصور می‌‌کند چنین نقطه بکر و در عین‌حال خوش‌منظره‌ای در گوشه‌ای از آن یافت شود که به همین دلیل در صدر لیست مکان های ناشناخته تهران چشمه اعلاء را ذکر کرده ایم.

مکان های ناشناخته تهران
فضای سبز چشمه اعلا

آبشار رندان

آبشار رندان را باید یکی از باشکوه‌ترین آبشار‌های تهران و البته از مکان های ناشناخته تهران دانست که با دارا بودنِ ارتفاعی در حدود 40 متر، دومین آبشار مرتفع ایران ( بعد از آبشار سنگان ) محسوب می‌شود. معمولا به آن دسته از کسانی که قصد رفتن به این آبشار را دارند، توصیه می‌شود تا فصل بهار را برای تماشای شکوه و عظمت دیدنی‌ آن انتخاب کنند. برای رسیدن به این آبشار باید مسیری یک‌ساعته را با پای پیاده طی کنید. پیمودن این مسیر برابر با عبور از پل‌های سنگی و چوبی هم خواهد بود.

مکان های ناشناخته تهران
آبشار رندان

بعید نیست اگر در این بین، بالا بودن سطح آب نیز شما را مجبور به عبور از کف رودخانه کند. یکی از نکاتی که در اکثریت مواقع به افراد توصیه می‌شود این است در مسیر صعود به آبشار از خوردن میوه‌های سم‌پاشی باغ‌ها و همچنین آب رودخانه خودداری نمایند تا لذت ناشی از رفتن به یکی از چشم‌نواز‌ترین مکان‌ های ناشناخته تهران را به دلیل مشکلات فرعی از بین نبرند. این آبشار در شهر تهران، بزرگراه همت غرب، بلوار کوهسار، جاده امامزاده داوود، بعد از روستای سولقان و در روستای رندان قرار گرفته است.

مکان های ناشناخته تهران
نمای دیگری از آبشار رندان

عمارت مسعودیه از دیگر مکان های ناشناخته تهران

بدون شک عمارت مسعودیه یکی از جذاب‌ترین مکان‌ های ناشناخته تهران است که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. این عمارت در میدان بهارستان شهر تهران و در امتداد باغ نگارستان واقع شده است. از آنجایی که مسعود میرزا فرزند ناصر‌الدین‌شاه، دستور ساخت این عمارت را صادر نمود، به آن عمرات مسعودی گفته می‌شود.

مکان های ناشناخته تهران
عمارت مسعودیه

باغ عمارت مسعودیه متشکل از هفت عمارت است که به واسطه چندین حیاط، به یک‌دیگر متصل می‌شوند. عمارت دیوان‌خانه، عمارت سفره‌خانه، عمارت و حیاط سید‌جوادی، عمارت حیاط مشیری، عمارت و حیاط خلوت، عمارت سفره‌خانه و حوض‌خانه و... از جمله بناهای عمارت مسعودیه محسوب می‌شوند.

مکان های ناشناخته تهران
نمای دیگری از عمارت مسعودیه

آتشکده آدریان

رفتن به آتشکده آدریان معمولا در مرکز توجه آن دسته از افرادی‌ست که به تاریخ و تمامی مسائل و جزئیات مربوط به آن علاقه‌مند هستند. سنگ بنای معبد آدریان در سال 1293 خورشیدی و با حضور ریاست انجمن وقت زرتشتیان ایرانی ساکن هند و ایران پایه‌گذاری شد. این بنا حاصل همکاری و کمک‌های مالیِ پارسیان هندوستان و زرتشتیان ایرانی ساکن هند و ایران است.

مکان های ناشناخته تهران
آتشکده آدریان

آتشِ واقع در آن نیز با مراسمی خاص و طی 25 روز از آتشکده یزد به تهران و آدریان منتقل گردید. این آتشکده متشکل از سه بخش مجازاست. بخش اول، مختص عبادت است. بخش دیگر به محل نگهداری آتش اختصاص داده شده و افراد عادی نیز اجازه‌ای مبنی بر ورود به آن را ندارند. بخش آخر نیز اتاقی در قسمتِ پشتی دانشکده است که به‌عنوان محلی برای برگزاری مراسمات زرتشتیان، آیین درگذشتگان، جشن نوروز و... شناخته می‌شود. آتشکده آدریان در خیابان جمهوری تهران و خیابان میرزا کوچک خان واقع شده است.

مکان های ناشناخته تهران
آتشکده آدریان

قبرستان ظهیر الدوله

قبرستان ظهیر‌الدوله در بین امامزاده قاسم و تجریش و در بخش شمالی شهر تهران واقع شده است. در آن زمان، صاحب این باغ میرزا علی خان دولوی قاجار بود که در میان عموم مردم، تحت‌عنوان ظهیر‌الدوله نیز شناخته می‌شد. این آرامگاه محل دفن مشاهیر برجسته‌ای همچون ایرج میرزا، محمد تقی بهار، فروغ فرحزاد و... است. قبل از مرگ درویش میرزا این قبرستان، محل تجمع صاحبان ادب و هنر ایران بود اما متاسفانه مرگ او این مکان را تبدیل به قبرستان متروکی نمود که میزان نشاط جاری در آن را تا حد قابل‌توجه و ناراحت‌کننده‌ای کاهش داد!

مکان های ناشناخته تهران
قبرستان ظهیرالدوله از جالب ترین مکان های ناشناخته تهران

شاید به همین‌دلیل است که در حال‌حاضر تعداد اندکی از شهروندان و یا حتی گردشگران نسبت به دیدن این قسمت از مکان ‌های ناشناخته تهران، رغبت و اشتیاق کمتری را از خود نشان می‌دهند. چرا که اعتقاد دارند در این قبرستان، خبری از نشاط پیشین یافت نمی‌شود! با ورود به این قبرستان، درختان تومند و همچنین باغ‌ اتاق‌های تعبیه شده‌ای را شاهد خواهید بود که در گذشته، به‌عنوان محل پذیرایی مهمانان شناخته می‌شوند اما متاسفانه در حال‌حاضر درهایشان بسته و بدون استفاده هستند. با پیش رفتن در این قبرستان، متوجه زیر تاقیِ سفید سنگ قبری خواهید شد که متعلق به ملک‌الشعرای بهار؛ شاعر و روزنامه‌نگار ایرانی است.

مکان های ناشناخته تهران
افراد مشهور دفن شده در قبرستان ظهیرالدوله

کمی آن‌ سوتر می‌توان مزار ایرج میرزا را دید که معمولا سنگ قبر او با اشعار حک شده بر روی آن که سروده خودش است، شناسایی می‌شود. از دیگر آرامگاه‌های موجود در این قبرستان باید به آرامگاه حسین یاحقی نوازنده معروف ویولن که به‌عنوان رهبر ارکستر نیز شناخته می‌شد، نام برد. نقوش زیبا و منحصر‌به‌فرد این قبرستان، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. در برخی از موارد مشاهده شده در این قبرستان، سنگ قبر با شخصیت شخص متوفی در زمان حیات و با حرفه او هماهنگیِ جالبی را دارد.

مکان های ناشناخته تهران
نمایی از قبرستان ظهیرالدوله

یک نمونه زیبا در این رابطه، مقبره حسین صباست که به شکل دو کتاب طراحی شده است. این آرامگاه در سال 1378 توسط سازمان ملی میراث فرهنگی به ثبت ملی رسید. این قبرستان از سنگ‌هایی با نقوش بسیار زیبا و تراش ‌هایی منحصر به فرد تشکیل شده است. در برخی موارد سنگ قبر با شخصیت شخص متوفی در زمان حیات و یا حرفه‌ی فرد هماهنگی دارد که از جمله آن می‌توان به مقبره حسین صبا که به شکل دو کتاب است اشاره نمود. این آرامگاه در سال ۱۳۷۸ توسط سازمان ملی میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان یکی از آثار ملی ثبت گردید.

مکان های ناشناخته تهران
ورودی قبرستان ظهیرالدوله

حمام تاریخی نواب از دیگر مکان های ناشناخته تهران

حمامی تاریخی نواب یکی از آثار به جا مانده از دوران قاجار است که در خیابان 15 خرداد، کوچه امامزاده یحیی و بعد از بازارچه واقع شده است. این بنا توسط دو تن از دختران فردی به نام نواب ساخته شده است. یکی از نکات قابل‌توجه در معماری این بنا آن است که جهت جلوگیری از اتلاف گرما و استفاده حداکثری از آب چشمه‌ها و قنات‌ها در سطحی پایین‌تر از سطح عادی زمین قرار گرفته است. علت شهرت این بنای زیبا که در لیست مکان‌ های ناشناخته تهران نیز جای می‌گیرد، این است که سال‌ها پیش به‌عنوان لوکیشن فیلمبرداری بخشی از فیلم محبوب قیصر انتخاب شد.

مکان های ناشناخته تهران
حمام نواب

همین مسئله، موجب جلب‌توجه تعداد قابل‌توجهی از هنر‌دوستان و اهالی هنر به این حمام گردید. تغییر کاربری این حمام در سال 1385 و بعد از ثبت آن در فهرست آثار ملی ایران بود و امروزه تبدیل به مکانی برای عرضه صنایع دستی گشته است که از جمله آنان می‌توان به مینا، خاتم اصفهان، جاجیم و... اشاره داشت. حمام تاریخی نواب شامل بخش‌های دیگری همچون سرپینه، هشتی، گرم‌خانه، خزینه و استخر است که در صورت بازدید از این مکان می‌توانید به هرکدام سر بزنید.

مکان های ناشناخته تهران
مکانی تاریخی به نام حمام نواب

تنگه واشی از مکان های ناشناخته تهران

تنگه واشی تفرجگاه‌ واقع در اطراف تهران است که باید از آن به‌عنوان یکی از مکان ‌های ناشناخته تهران نیز نام برد. با توجه به جذابیت موجود در این مکان، به احتمال زیاد رفتنِ به این تنگه، یک روز خاطره‌انگیز را هم برایتان رقم خواهد زد. بنابراین اگر از گرمای فصل تابستان عاصی شده و به‌دنبال یافتن مکانی خنک برای گردش و پیاده‌روی هستید، تنگه واشی به‌عنوان مناسب‌ترین گزینه برای شما محسوب می‌شود.

مکان های ناشناخته تهران
تنگه واشی را بهتر ببینید

مکانی که می‌توانید با خیال راحت در آن به آب‌بازی مشغول شوید. در میانه راه تنگه واشی، سه کتیبه به جانده از دوران قاجار و آبشاری زیبا را مشاهده خواهید کرد. عبور از دشت ساواشی شما را به تنگه واشی خواهد رساند. این تنگه در جاده تهران_فیروزکوه و حدودا 17 کیلومتر بعد از خروجیِ سمت چپ این جاده ق رار گرفته است.

مکان های ناشناخته تهران
گردشگران در تنگه واشی

شهرک سینمایی غزالی

اگر به دنبال یافتن مکانی برای تداعیِ حال‌و‌هوای روز‌های تهران قدیم هستید، پیشنهاد می‌کنیم به شهرک سینمایی غزالی سر بزنید. به خیابان لاله‌زار در مجاورت سینما تئاتر تابان و گراند هتل رفته و با این کار خودتان را به مرور فیلم‌های محبوب و خاطره‌ساز گذشته مشغول سازید. این شهرک به پیشنهاد زنده‌یاد علی حاتمی ( کارگردان صاحب سبک معاصر ) ساخته شده است. دکور‌های طراحی شده در آن نیز مربوط به دوره رضا شاه پهلوی، شهر کوفه و شهر اورشلیم است.

مکان های ناشناخته تهران
شهرک سینمایی غزالی

فیلم‌برداریِ فیلم‌های معروف و از یاد نرفتنیِ سینمای ایران همچون کفش‌های میرزا نوروز، کارگاه علوی، هزاردستان، سربداران و... در این مکان انجام شده است. برای رفتن به شهرک سینمای غزالی که به‌عنوان یکی از خاص‌ترین مکان‌ های ناشناخته تهران محسوب می‌شود، باید در کیلومتر 15 جاده مخصوص تهران_کرج بعد از کارخانه سایپا، به خیابان پنجاه‌و‌پنجم یا همان خیابان هزار‌دستان بروید و پایین‌تر از خیابان یکم، وارد این شهرک شوید.

مکان های ناشناخته تهران
شهرک سینمایی صدا و سیما (شهرک غزالی)

مکان های ناشناخته تهران؛ مهیج و متفاوت

کلان‌شهر جذابِ تهران پر از نقاط ناشناخته‌ایست که اگر با در نظر گرفتن سلیقه‌تان، نسبت به انتخاب جاذبه‌های دیدنی آن اقدام کنید، آنگاه حافظه‌ خود را به ثبت خاطراتی زیبا و به‌یاد‌ماندنی دعوت خواهید کرد. احتمالا به دنبال آن نیز تغییراتی مثبت در برنامه‌ریزی تفریحی_گردشگری‌تان ایجاد خواهد شد. به همین‌دلیل است که خیلی از مسافران و گردشگران، سختی‌های مسیر رسیدن به این شهر را به جان خریده و به محض ورود به آن، در صدد یافتن آدرسی دقیق از  مکان‌های دیدنی موردنظر خود هستند.

مکان های ناشناخته تهران
ستون های زیبا در اتشکده ادریان

هرچند تهران را هر شخصی، به‌نحوی می‌شناسد و یا دوست دارد. برخی از افراد تنها به دنبال یافتن نقطه‌ای خلوت و بی‌هیاهو در این شهر هستند تا به دور از شلوغی، ترافیک، آلودگی و... ساعاتی را به خلوت با خود بپردازند. 
اما برخی دیگر در زمینه کاوش در این شهر بزرگ، کنجکاوی و هیجان بیشتری به خرج داده و به‌دنبال یافتن نقاط و مکان‌های ناشناخته‌اش هستند تا با این کار، موفق به کسب شناخت بیشتری از آن شوند. معمولا برخی از آن‌ها به محض آن که رفتنِ به تهران را در برنامه سفری خود جای می‌دهند، سریعا به این مسئله نیز فکر می‌کنند که چه هتلی برای اقامت‌شان مناسب است.

مکان های ناشناخته تهران
جذابیت های آبشار رندان

از آنجایی که نمی‌توان اهمیت این مسئله را نادیده گرفت، پس باید راه‌حل‌های برطرف ساختنِ آن را نیز بررسی نمود. یکی از راه‌حل‌های موثر و در عین‌حال کم‌هزینه، وبسایت « پرشین هتل » است. وبسایتی معتبر و کارآمد که به مسافران و گردشگران این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی، به تمامیِ جزئیات مربوط به هتل‌های موجود در شهر‌های مختلف ایران دسترسی داشته باشند. بنابراین اگر قصد رفتن به تهران و یا دیگر شهر‌های ایران را دارید، حتما به این وبسایت مراجعه و با استفاده از خدمات مناسب و مقرون‌به‌صرفه آن، به آسان‌سازیِ هر چه بیشترِ سفر خود کمک کنید.

بیشتر بخوانید :
منابع :