پارک ملی سرخه حصار تهران به عنوان یکی از پارک‌های ملی کشور و یکی از بهترین پارک های تهران در میان عموم مردم و به‌ویژه شهروندان تهرانی شناخته می‌شود و مدت‌هاست که تحت کنترل و محافظت سازمان حفاظت از محیط‌ زیست قرار گرفته است. این پارک در دوران سلطنت قاجاریه تحت‌عنوان شکارگاه مهم و پاتوق قرق و شکار قاجار‌ها شناخته می‌شد.

پارک ملی سرخه حصار
نمایی از پارک ملی سرخه حصار

پارک ملی سرخه حصار تهران در قسمت شرقی شهر تهران قرار گرفته و از نظر طبیعی دارای ویژگی‌هایی ارزشمند و خاصی است. به عنوان‌مثال، گونه‌های متنوعی از گیاهان در آن یافت شده و در طول شبانه‌روز آب‌و‌هواهای متفاوتی را دارد. به احتمال بسیار، پوشش گیاهی زیبای این پارک، شما را غرق لذت خواهد کرد.

پارک ملی سرخه حصار
تابلوهای راهنما در پارک

پارک ملی سرخه حصار تهران کجاست؟

برای رسیدن به این پارک بایستی از جاده خجیر و یا جاده قصر عبور کنید. با رسیدن به انتهای بزرگراه رسالت و بزرگراه شهید یاسینی، ورودی آن را خواهید دید. سرخه حصار دارای پوشش گیاهیِ نواحی گرمسیری‌ست و طبیعتا دیدن گیاهان و درختان موجود در آن همچون گز، خارشتر، اسپند و... غرق لذت خواهید شد.

پارک ملی سرخه حصار
زیبایی های پارک ملی سرخه حصار تهران

چه زمانی به سرخه حصار برویم؟

فرقی ندارد چه فصلی را برای رفتن به این پارک انتخاب کنید! چرا که در هر فصلی زیبایی‌های خودش را دارد. اما طبیعتا می‌دانید زمانی که بحث از زیبایی و طراوت به میان می‌آید، بهار فصلی بی‌رقیب است! بنابراین اگر در این فصل به پارک ملی سرخه حصار تهران بروید، حتما از سبزی درختان، لطافت هوا، باد خنک بهاری و... ان به وجد خواهید آمد.

پارک ملی سرخه حصار
فضای سبز پارک ملی سرخه حصار

خاصیت بهار همین است! چنان جذابیتی به طبیعت می‌بخشد که فرقی ندارد چه حسی نسبت به قرارگیری در آن داشته باشید. در هر صورت وجودتان لبریز از حسی خوب خواهد شد. به طور کلی، پارک ملی سرخه حصار تهران به دلیل مجاورت با منطقه جاجرود و بهره‌مندی از بارش باران در فصل بهار به شدت زیبا و دیدنی است.

جذابیت‌ های فصلی پارک کلی سرخه حصار تهران

پارک ملی سرخه حصار
طبیعت بکر

درست است که انکار جذابیت‌های بهار راحت نیست اما در هر صورت، فصل تابستان را هم نباید دست کم بگیرید. چرا که جان می‌دهد برای تفریح و سرگرمی. در این فصل، پارک ملی سرخه حصار تهران محل اجرای جشنواره‌های مختلف و برنامه‌های تفریحی گوناگون است.

پارک ملی سرخه حصار
دیدنی های سرخه حصار

حتی اگر طبیعت‌گرد هم نباشید، در فصل پاییز محو جذابیت‌های پارک ملی سرخه حصار تهران شده و طبیعتا فکر تبدیل آن به پاتوقی جذاب و همیشگی به سرتان خواهد زد. در این‌بین نباید از زمستان غافل شد. فصلی که طبیعت خفته در آن، جذابیت‌های خاص خودش را برای هر شخصی دارد.

پارک ملی سرخه حصار
خیابان های پارک ملی سرخه حصار

هرچند باید توجه داشته باشید که به دلیل سرمای موجود و همچنین کمبود غذا و... امکان دارد با رفتن به پارک ملی سرخه حصار تهران در این فصل، با حیوانات وحشی مواجه شوید. به همین دلیل بهتر است در انتخاب فصل رفتن به این پارک، محتاط باشید تا در نهایت خاطره خوبی را هم برای خودتان رقم بزنید.

پارک ملی سرخه حصار
دیدنی های پارک ملی

امکانات پارک ملی سرخه حصار تهران

در خصوص امکانات ورزشی و تفریحی پارک ملی سرخه حصار می‌توان به مجموعه ورزشی_تفریحی کاج اشاره داشت که دارای سالن‌های پینت‌بال، تیراندازی با کمان، تیراندازی با تپانچه بادی، ایرهاکی و... است و پتانسیلِ پوشش‌دهی انواع سلیقه‌های تفریحی و ورزشی را هم در خود دارد. حضور در این مجموعه ورزشی هم برای آقایان و هم خانم‌ها مناسب بوده و بدون در نظر داشتن محدوده سنی است.

پارک ملی سرخه حصار
میز و صندلی های پارک ملی سرخه حصار

بنابراین با انتخاب این قسمت از پارک، طبیعتا لحظات جذابی را برای خودتان خواهید ساخت. مجموعه نرسی نیز دیگر بخش این پارک است که دارای انواع امکانات و بازی‌های گوناگون نظیر تیراندازی با کمان، تیر‌اندازی با کلت، تنیس روی میز، بیلیارد و... است. این مجموعه سعی در راه‌اندازی محیطی مفرح و استاندارد برای شهروندان، گردشگران و... دارد.

پارک ملی سرخه حصار
تفریحات کودکانه در پارک ملی

جاذبه های طبیعی و رفاهی پارک سرخه حصار

کلبه سرخه حصار در محدوده شمال شرقی این پارک قرار دارد و با توجه به دارا بودنِ چشم‌انداز های طبیعی جذاب، نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. این کلبه دارای زمین‌های بازی فوتبال، والیبال، بسکتبال و... بوده و آلاچیق‌های متعدد، سرویس‌های بهداشتی، مننقل‌های پایه‌دار، آبخوری‌های متعدد و... نشانگر وضعیت خوب امکانات رفاهی آن هستند.

پارک ملی سرخه حصار
آلاچیق از امکانات پارک

دیگر نکته قابل توجه در رابطه با این پارک، زیستگاه‌های گوناگون و همچنین وجود مناطق کوهستانی، رودخانه و باغ‌های وسیع، جانوران متنوع آن و... است. پرندگان گوناگونی همچون شاهین، عقاب، کرکس، قرقی و.. در ارتفاعات آن وجود دارند. متاسفانه زندگی گونه‌های جانوری دیگر همچون آهو، پلنگ، قوچ وحشی و... موجود در این پارک به علت شکار های غیرمجاز با خطراتی مواجه شده است.

پارک ملی سرخه حصار
نمای پارک ملی سرخه حصار در فصل بهار

خطرات تهدید کننده سرخه حصار

در چند سال اخیر، خطرات زیادی، تهدید‌گر پارک ملی سرخه حصار تهران بوده‌اند که از مهم‌ترین این موارد می‌توان به تصرفاتی که به صورت مکرر و توسط نیرو‌های نظامی از معادن فراوان این پارک صورت گرفته‌اند، اشاره داشت. با توجه به آن که این منطقه به عنوان یکی از مناطق خوش‌ آ‌ب‌و‌هوای تهران محسوب می‌شود، عوامل آن سعی در جدی گرفتن تهدید تغییر کاربری توسط انبوه‌سازان و شهرسازان و... دارند.

پارک ملی سرخه حصار
مراجعه کنندگان به طبیعت بکر سرخه حصار

هرچند این خطرات، تنها محدود به یک یا دو مورد نمی‌شوند و از طرف دیگر، گسترش دسترسی و گردشگری انجام شده توسط شهرداری و همچنین گسترش اتوبان یاسینی و دیگر اتوبان های اطراف و... از جمله خطراتی هستند که در صورت عدم توجه به آنان، به احتمال زیاد عواقب جبران‌ناپذیری در انتظار جاذبه‌های خیره‌کننده این مکان خواهند بود.

پارک ملی سرخه حصار
گونه های حیوانی پارک ملی

آسایش و راحتی در سفر با وبسایت پرشین هتل

معمولا آن دسته از گردشگران و مسافرانی که به دنبال بازدید از مکان‌هایی همچون پارک ملی سرخه حصار تهران هستند، لیستی از مقاصد این چنینی را پیش از شروع سفرشان تهیه کرده و با استفاده از منابع مختلف، در صدد یافتن آدرس دقیقی از هرکدام هستند.

پیشنهاد خواندن : پارک آبشار تلفیق سنگ و آب
پارک ملی سرخه حصار
مسیر سبز پارک

اما نکته‌ای که انگیزه‌شان را برای گشت‌و‌گذار در مقاصد سفری و به‌ویژه کلان‌شهر تهران کاهش می‌دهد، مسائل و چالش‌های مرتبط با اقامت است. بهترین راه‌حل برای برای غلبه بر این قبیل مشکلات، مراجعه به وبسایت « پرشین هتل » و انتخاب هتل موردنظر از میان لیست هتل‌ های تهران است.

پارک ملی سرخه حصار
تصویری از آهوان کوهی

تهران؛ شهری پر از جاذبه‌های پنهان

تهران؛ پر از مکان‌ها و جاذبه‌های دیدنی‌ست. پارک ملی سرخه حصار نیز در فصول مختلف آن، مکان مناسبی برای تفریح، پیاده‌روی و ورزش محسوب می‌شود. برای تجربه یک تهران‌گردی پر از هیجان، باید با نقاط مختلف آن هم آشنایی داشته و زمانی را به شناسایی مراکز و مناطق گردشگری و تفریحی مختلف موجود در آن اختصاص دهید.

پارک ملی سرخه حصار
زیبایی های پارک ملی سرخه حصار

در این صورت، خاطرات جذاب و به یاد‌ماندنی را از سفر خود به خاطر خواهید سپرد. بنابراین اگر طبیعت‌دوست هستید و سپری کردن زمانتان در فضای آن به شما حس خوبی می‌دهد، از سر زدن به این پارک زیبا و در عین‌حال متفاوت شهر تهران غافل نشوید. اگر مسافر شهر تهران هستید، وبسایت « پرشین هتل » به شما در کاهش دغدغه‌های اقامت‌تان کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید :
منابع :