پارک شهر تهران به واسطه امکانات و مکان‌های دیدنی درون خود، به یکی از بهترین پارک‌ های تهران تبدیل شده که در روز‌های هفته پذیرای پایتخت نشینان است. این پارک در سال ۱۳۳۹ افتتاح شد و به مرور با افزایش امکانات و جاذبه‌های گردشگری، ارتقا پیدا کرد و امروز یکی از پارک‌های شلوغ تهران به حساب می‌آید.

پارک شهر تهران
محوطه پارک شهر

پارک شهر تهران در منطقه ۱۲ تهران واقع شده و حدود ۲۵ هکتار مساحت دارد. حدود ۱۷ هکتار از پارک شهر را فضای سبز تشکیل می‌دهد که ۱۳ هکتار از آن درختکاری شده و حدود ۴ هکتار هم چمن کاری شده است. همچنین آبنما‌ها، دریاچه مصنوعی، امکانات و پیاده رو‌ها هم در بخش‌های مختلف این پارک وجود دارند. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری مسیر‌های دسترسی و همچنین امکانات و جاذبه‌های پارک شهر تهران را بررسی می‌کنیم.

پارک شهر تهران
نمایی از پارک شهر

پارک شهر کجاست؟

پارک شهر در منطقه ۱۲ تهران در نزدیکی خیابان‌های خیام و شهید فیاض بخش قرار دارد. در واقع از هر طرفی می‌توانید به این پارک دسترسی داشته باشید، چرا که در مرکز تهران است. این پارک از سمت جنوب به خیابان بهشت، از سمت شمال به خیابان فیاض بخش، از سمت غرب به خیابان وحدت اسلامی و از سمت شرق به خیابان خیام راه دارد.

پارک شهر تهران
باغ پرندگان در پارک شهر

مسیر‌های دسترسی به پارک شهر تهران

شما می‌توانید با استفاده از خودروی شخصی، اتوبوس و مترو تهران به این پارک بروید. برای استفاده از اتوبوس، باید اتوبوس‌های مقصد پایانه فیاض بخش را سوار شوید. همچنین می‌توانید از بی‌آرتی‌های خیابان ولیعصر هم استفاده کنید و بعد از پیاده شدن در‌ایستگاه دکتر حسابی در خیابان امام خمینی حدود ۲۰ دقیقه به سمت شرق پیاده‌روی کنید تا به پارک شهر رسید.

پارک شهر تهران
نمای دیگری از پارک شهر

برای استفاده از مترو تهران هم باید در‌ایستگاه مترو امام خمینی در خط ۱ یا ۲ پیاده شوید و بعد از چند دقیقه پیاده روی در خیابان امام خمینی به سمت غرب و بعد از آن به سمت خیابان خیام جنوب بروید تا به ورودی قورخانه پارک شهر برسید.

پیشنهاد خواندن : پارک جنگلی لویزان کجاست؟
پارک شهر تهران
شهربازی پارک شهر

به علاوه شما می‌توانید در خط ۲ مترو در‌ایستگاه حسن آباد پیاده شوید و بعد از خروج از‌ایستگاه، در خیابان وحدت اسلامی به سمت جنوب به پیاده‌روی مشغول شوید و بعد از چند دقیقه به پارک شهر برسید. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه با شلوغی و ترافیک همیشگی پایتخت در مرکز شهر مواجه نشوید و بتوانید سریعتر به پارک برسید، از وسایل نقلیه عمومی مثل مترو و اتوبوس استفاده کنید.

پارک شهر تهران
مجسمه های داخل پارک شهر

امکانات و جاذبه‌های پارک شهر تهران

در ادامه انواع جاذبه‌ها و امکانات پارک شهر را به شما معرفی می‌کنیم.

پارک شهر تهران
نماد پارک شهر تهران

دریاچه پارک شهر

دریاچه مصنوعی یکی از جاذبه‌های اصلی پارک شهر به حساب می‌آید که حدود ۲۰ سال پیش افتتاح شد. با توجه به برخی حوادث و اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در دریاچه پارک شهر رخ داد، عمق این دریاچه از پنج و نیم متر به کمتر از یک متر کاهش پیدا کرد و در حال حاضر افراد با خیال راحت می‌توانند به قایق سواری در این دریاچه مشغول شوند.

پارک شهر تهران
نمایی از دریاچه پارک شهر

همچنین برای جلوگیری از بروز اتفاقات غیرمنتظره در هنگام قایق سواری، جلیقه نجات به افراد داده می‌شود تا آن را بپوشند. شما می‌توانید علاوه بر قایق سواری، در کنار این دریاچه مشغول پیاده روی و قدم زدن شوید و از نمای آن لذت ببرید.

باغ پرندگان پارک شهر

پارک شهر تهران
پلیکان در باغ پرندگان

باغ پرندگان همه یکی دیگر از مکان‌های تفریحی و دیدنی در پارک شهر است که حدود ۵۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و دور تا دور آن حصار کشیده شده است. در این محل ده قفس وجود دارد که در آن انواع پرنده‌های زیبا و کمیاب مثل فلامینگو، طوطی ملنگو، انواع کبوتر، بوقلمون، طاووس و قرقاول وجود دارند که می‌توانید از تماشای آن‌ها ساعت‌ها لذت ببرید.

پارک شهر تهران
شهربازی پارک شهر

آکواریوم پارک شهر تهران

پارک شهر یکی از معدود پارک‌های تهران به حساب می‌آید که دارای آکواریوم است. در ضلع جنوب شرقی این پارک یک آکواریوم بزرگ وجود دارد که شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای مشخص از آن دیدن کنید. این آکواریوم بسیار زیبا است و ماهی‌های جذاب و کمیابی در آن وجود دارند. در واقع یک بار بازدید از آن خالی از لطف نیست.

پارک شهر تهران
موزه صلح در مجاورت پارک شهر

کتابخانه پارک شهر

اگر اهل مطالعه هستید، می‌توانید از امکانات کتابخانه بزرگ پارک شهر استفاده کنید. این کتابخانه در سال ۱۳۵۰ تأسیس شد و در حال حاضر حدود ۳۵ هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف در آن وجود دارد. این کتابخانه مکانی آرام برای دانشجویان، دانش‌آموزان، محقق‌ها و دیگر افراد است که بتوانند در یک فضای مناسب بدون دغدغه به مطالعه بپردازند. این کتابخانه در کنار سالن‌های بزرگ، از بخش‌های متفاوتی مانند بخش کودک، بخش نشریات و بخش فنی تشکیل شده است.

پارک شهر تهران
وسایل تفریحی برای کودکان

وسایل ورزشی پارک شهر

در پارک شهر تهران بخش مشخصی برای ورزش در نظر گرفته شده که شما می‌توانید از امکانات آن نهایت استفاده را ببرید. در این بخش میز پینگ پنگ و دیگر وسایل ورزشی وجود دارد که می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های شما به عنوان یک ورزشکار باشد تا بتوانید صبح یا روز خودتان را با ورزش آغاز کنید. همچنین جالب است بدانید که بخش ورزشی مخصوص افراد معلول هم در این پارک وجود دارد که این افراد می‌توانند از وسایل ورزشی موجود در آن استفاده کنند تا با محدودیتی در این زمینه مواجه نباشند.

مکان‌ های دیدنی اطراف پارک شهر

در اطراف پارک شهر تهران مکان‌های تفریحی و دیدنی دیگری هم وجود دارد که اگر به این پارک بروید، احتمالاً می‌توانید برای وقت گذرانی و تفریح به این مکان‌ها هم سری بزنید.

پارک شهر تهران
سر درب باغ ملی

سردرب باغ ملی

سردرب باغ ملی در خیابان امام خمینی در میدان مشق واقع شده که نزدیک پارک شهر است. این بنای تاریخی قبل از تأسیس برج آزادی به عنوان اولین نماد پایتخت به شمار می‌آمد که به واسطه معماری خاص ایرانی-اروپایی خودش بسیار محبوب بود.

در این باغ مجسمه‌های تاریخی و گذرگاه‌های و دروازه‌های بزرگی وجود دارد که در کنار فضای سبزی شامل درختان بید و شمشاد‌های بلند، به مکانی جذاب و اصیل برای عکاسی و همچنین بازدید تبدیل شده است. در نتیجه اگر به معماری و بنا‌های تاریخی ایرانی علاقه‌مند باشید، احتمالاً سردرب باغ ملی برای شما مکان جذاب و خاطره‌انگیزی خواهد بود.

پارک شهر تهران
مسجد پارک شهر

تماشاخانه سنگلج

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی اطراف پارک شهر تهران، تماشاخانه سنگلج است که در سال ۱۳۴۰ برای اولین بار تأسیس شد و حدود ۱۰۳۴ متر مربع مساحت دارد. در این تماشاخانه سالانه نمایش‌های متعددی برگزار می‌شود. پس اگر به تئاتر علاقه‌مند باشید، قطعاً این مکان برایتان جذاب خواهد بود. تماشاخانه سنگلج در زنجان جنوبی پارک شهر قرار دارد.

پارک شهر تهران
محوطه بازی در بوستان شهر

ورزشگاه شهدای هفتم تیر

به عنوان آخرین مکان تفریحی دیدنی اطراف پارک شهر تهران هم باید به ورزشگاه شهدای هفتم تیر اشاره کنیم که قدمتی ۵۰ ساله دارد و یکی از ورزشگاه‌های محبوب تهران به حساب می‌آید که تا به امروز قهرمانان بسیار زیادی مثل جهان پهلوان تختی در آن مسابقه داشته‌اند.

پارک شهر تهران
مجسمه های پارک شهر

در این ورزشگاه همچنان مسابقات مختلفی در رشته‌های ورزشی مثل کشتی، والیبال، بسکتبال، وزنه‌برداری و برخی ورزش رزمی برگزار می‌شود. در حال حاضر ورزشگاه شهدای هفتم تیر به هیئت کشتی تهران واگذار شده و زیر نظر این مجموعه در حال فعالیت است.

پارک شهر تهران
محوطه بوستان

پارک شهر، مکانی هنری و آرام

به طور کلی پارک شهر تهران می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای تفریح، وقت گذرانی، پیک نیک و… باشد. این پارک نسبتاً بزرگ است و به واسطه اینکه در مرکز تهران واقع شده، می‌توانید از طریق آن به مکان‌های دیدنی و تجاری دیگر پایتخت هم به راحتی دسترسی داشته باشید. همچنین اگر مسافر هستید، برای رزرو انواع هتل‌ها و تور‌های تفریحی مسافرتی می‌توانید از خدمات سایت پرشین هتل نهایت استفاده را ببرید.

بیشتر بخوانید :
منابع :