مسجد نصیرالملک شیراز یا همان مسجد صورتی از دیگر مکان های مذهبی شیراز است که از دیگر مساجد ایران منحصر به فرد تر می باشد. دلیل این انحصاری بودن هم رنگ صورتی در مسجد است که به کنیه مسجد نصیر الملک در آمده است.

مسجد نصیرالملک شیراز، مسجدی از نور و رنگ
مسجد نصیرالملک شیراز، مسجدی از نور و رنگ

رسم است که در مساجد رنگ فیروزه ای یا رنگ های سنگین به کار رود اما همین رنگ خاص و زیبا سبب شده تا مسجد صورتی شیراز تفاوتی چشم گیر داشته باشد.

مسجد وکیل شیراز کجاست؟

 مسجد نصیرالملک شیراز زیباترین مسجد صورتی ایران
 مسجد نصیرالملک شیراز زیباترین مسجد صورتی ایران

تاریخچه مسجد نصیر الملک شیراز

مسجد نصیر الملک شیراز در سال 1255 هجری شمسی بنا نهاده شد و بعد از 12 سال در سال 1267 هجری شمسی به اتمام رسید. دستور ساخت مسجد صورتی را فردی به نام میرزا حسن علی خان، ملقب به نصیر الملک صادر کرد که ایشان یکی از اشراف زادگان شهر شیراز بود. معماری مسجد صورتی شیراز توسط استا محمد حسن معمار، انجام گرفته است که یکی از حاذق ترین معمار های زمان خود بوده است. 

رقص نور در مسجد صورتی شیراز
رقص نور در مسجد صورتی شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز یا همان مسجد صورتی پنجره های رنگین و زیبایی دارد که نقش مهمی را در رنگ بندی این مسجد ایفاء می کند. ظرافت و زیبایی این پنجره ها ساخته دست 2 نجار ماهر شیرازی بوده که نام آن ها استا محمد جعفر و استا محمد رحیم بوده است.

محمد بن موسی کاظم (ع) معروف به شاهچراغ

 تلفیق نور و رنگ در مسجد نصیرالملک‎
 تلفیق نور و رنگ در مسجد نصیرالملک‎ شیراز

از جالب ترین نکات مسجد اینجا است که نعماری و ساخت آن با استانداردهای بین المللی کاملا مطابقت دارد و مسئولیت حفظ و مرمت این بنای با ارزش، بر عهده محمود قوام بوده که تولیت موقوفات نصیر الملک را بر عهده داشته است.

 دنیای نور و رنگ در مسجد نصیر الملک شیراز‎
 دنیای نور و رنگ در مسجد نصیر الملک شیراز‎

مسجد نصیر الملک شیراز یا مسجد صورتی شیراز  در سال 1348 توسط میرزا آیت، مورد بازسازی قرار گرفت تا این میراث تاریخی و گران بها برای آیندگان یادگاری بماند. رنگین کمان بودن این مسجد و ظرافت آن ها به قدری شگرف و دیدنی است که با داخل شدن به این مسجد نه تنها چشمانتان خیره می شود بلکه زبان به تحسین مسجد صورتی شیراز خواهید گشود.

 مسجد نصیرالملک شیراز -ملاقات نور و رنگ‎
 مسجد نصیرالملک شیراز - ملاقات نور و رنگ‎

پلان مسجد نصیرالملک شیراز شامل چه اجزایی می شود؟

مسجد نصیر الملک شیراز دارای 2 ایوان است که در ضلع شمالی و جنوبی مسجد صورتی قرار گرفته اند که به هیچ عنوان با هم قرینه نیستند. در قسمت شمالی مسجد صورتی شیراز 4 غرفه وجود دارد که در اطراف ایوان دیده می شوند.

مسجد رنگ های رقصان، هنر و معماری در مسجد نصیر الملک شیراز
مسجد رنگ های رقصان، هنر و معماری در مسجد نصیر الملک شیراز

در قسمت شاه نشین مسجد (ایوان شمالی) فرم آن به صورت کانه پوش بوده که با مقرنس هایی ظریف، زیبا و ابتکاری تزئین و طراحی شده است. در ضلع جنوبی ایوان مسجد صورتی 2 گلدسته قرار دارند.

الزام پوشش چادر در مسجد نصیرالملک شیراز‎
الزام پوشش چادر در مسجد نصیرالملک شیراز‎

از دیگر پلان مسجد نصیرالملک شیراز می توان به قسمت شمالی مسجد صورتی اشاره کرد که دارای تاقی بلند و معروف به نام مروارید است. در تمام بدنه تاق مروارید این مسجد، کاشی های هفت رنگ و زیبایی به کار رفته که اوج هنرمندی استادان زمان خود را به تصویر کشیده است.

گردشگران ایرانی مسجد صورتی شیراز
گردشگران ایرانی مسجد صورتی شیراز

صحن مسجد نصیر الملک شیراز به یک حوض زیبا و بزرگی مزین است که با فواره هایی سنگی آراسته شده تا هیچ نقصی در این مسجد وجود نداشته باشد.

مسجد نصیرالملک شیراز، شاهکار معماری و هنر جهان اسلام
مسجد نصیرالملک شیراز، شاهکار معماری و هنر جهان اسلام

مسجد نصیرالملک در شب و نور در مسجد نصیرالملک

مسجد نصیر الملک در شب بسیار زیبا و خیره کننده است که پرشین هتل به مخاطبان خود توصیه می کنند اگر یک بار در روز  مسجد صورتی را دیده اند یک بار هم در شب به این مکان مذهبی شیراز مراجعه کنند.

الزام پوشش چادر در مسجد نصیرالملک شیراز‎
گردشگر خارجی مسجد صورتی شیراز

نور در مسجد نصیر الملک در این زمان به قدری زیبا و دیدنی است که مات و مبهوت آن خواهید شد. مسجد صورتی دو درب بزرگ دارد که در سنگ مرمر بالای آن، متن هایی از شوریده شیرازی حک شده است. مسجد زیبا و دیدنی نصیر الملک شیراز در 30 خرداد ماه سال 1358 به ثبت آثار ملی ایران درآمد.

مسجد نصیر الملک شیراز، نمونه ای با شکوه از یک مسجد ایرانی
مسجد نصیر الملک شیراز، نمونه ای با شکوه از یک مسجد ایرانی

کدام هتل شیراز به مسجد نصیرالملک شیراز نزدیک است؟

در پاسخ به سوال ذکر شده باید بگوییم هتل نصیر الملک شیراز از هتل های شیراز است که فاصله ی اندکی با مسجد صورتی دارد و دسترسی آسانی هم به آستانه مقدس شاه چراغ دارد. از نظر قیمت نیز این هتل شیراز مناسب بوده و اماکن دیگری نظیر مسجد وکیل شیراز هم دسترسی دارد.

مسجد نصیرالملک “دنیایی به لطافت نور و رنگ
مسجد نصیرالملک دنیایی به لطافت نور و رنگ

پرشین هتل با نشر مقاله درمورد مسجد نصیرالملک شیراز قصد دارد آگاه سازی خوبی نسبت به مسجد صورتی ایجاد کند تا گردشگران هرچه بیشتر به این مکان مذهبی و زیبا مراجعه کنند. مسجد نصیرالملک ادرس بسیار آسانی دارد که در خیابان لطفعلی خان، کوچه نصیر الملک قرار گرفته است.

 گردشگران نوروزی در مسجد نصیرالملک-شیراز‎
 گردشگران نوروزی در مسجد نصیرالملک شیراز‎
بیشتر بخوانید :
منابع :