با توجه به‌ حجم بالای مراجعه بیماران به بیمارستان‌ های مشهد، سالانه کلینیک‌ها و بیمارستان‌های جدیدی در این شهر ساخته می‌شوند یا اینکه بیمارستان‌های قدیمی توسعه پیدا می‌کنند و از تجهیزات نوین پزشکی بهره‌مند می‌شوند. در این مطلب قصد داریم شما را با بیمارستان‌های مختلف در این شهر آشنا کنیم.

بیمارستان های خصوصی مشهد

در مشهد خیرین و پزشکان مختلفی با ساخت بیمارستان‌های خصوصی، کمک زیادی به وضعیت درمانی این شهر کرده‌اند. به‌خصوص اینکه سالانه مسافرین و زائران زیادی به این شهر سفر می‌کنند و گاهی نیاز دارند که در بیمارستان های مشهد بستری و درمان شوند. در ادامه به معرفی بیمارستان‌های خصوصی که خدمات درمانی عمومی ارائه می‌دهند پرداخته‌ایم.

بیمارستان پاستور نو مشهد

اگر از اهالی شهر مشهد درباره بیمارستان پاستور نو بپرسید، به‌طور قطع از آن به‌عنوان بهترین مرکز درمانی برای بیماری های زنان و زایشگاه یاد می‌کنند. اما باید گفت که خدمات درمانی عمومی نیز در این بیمارستان انجام می‌شود. بیمارستان پاستور نو در خیابان احمدآباد جزء بخش خصوصی است و هزینه‌های درمانی بیش‌تری نسبت به بیمارستان‌های دولتی دارد.

بیمارستان آریا مشهد

بیمارستان آریا را می‌توان یکی از مجهزترین بیمارستان های مشهد در بخش خصوصی برای خدمات درمان عمومی دانست. این بیمارستان دارای ۱۰۰ تخت است که علاوه‌بر اهالی مشهد، سالانه بیماران زیادی از سراسر کشور که به قصد زیارت به مشهد می‌آیند و در هتل‌های اطراف اقامت دارند، این مرکز را برای درمان انتخاب می‌کنند. بیمارستان آریا در خیابان جهانبانی، چهار راه گلستان واقع شده است.

بهترین بیمارستان خصوصی مشهد 

تعداد بیمارستان‌ های مشهد که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند، زیاد است و نمی‌توان همه آن‌ها را در یک مطلب گنجاند. اما برای معرفی بهترین بیمارستان خصوصی در بخش زنان و زایمان، بیمارستان ام‌البنین با بیش از نیم‌قرن سابقه، جزء قدیمی‌ترین بیمارستان‌های این شهر است.

این بیمارستان در سال ۱۳۵۴ در ۵ طبقه و با ۹۸ تخت افتتاح شد. کادر پزشکی این بیمارستان همگی خانم هستند. بیمارستان ام‌البنین از جانب آیت الله سید عبدالله شیرازی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد اهدا شده است که تمام مسائل شرعی و دینی در این مرکز رعایت می‌شود. این بیمارستان با بیمه‌های زیر قرارداد دارد.

  1. نیروهای مسلح (ارتش)
  2. شرکت ملی نفت ایران
  3. سازمان ملل متحد
  4. کمیته امام (ره)
  5. تامین اجتماعی
  6. کارمندی

این بیمارستان که در چهار راه زرینه نبش آیت الله بهجت ۱۶ قرار دارد، دارای بخش‌های بستری زیر است: 

  1. جراحی زنان
  2. اورژانس مامایی
  3. NICU
  4. اتاق عمل و CSR
  5. بخش زنان و مامایی
  6. زایشگاه

بهترین بیمارستان دولتی مشهد

بیمارستان‌ های مشهد در بخش‌‌های خصوصی، دولتی و نیمه‌دولتی فعالیت می‌کنند. در بخش دولتی می‌توان بیمارستان‌هایی که در ادامه معرفی کرده‌ایم، را جزء بهترین بیمارستان‌های این شهر دانست. به‌خصوص اینکه هزینه های درمان پایین‌تری هم نسبت به بخش خصوصی دارند.

بیمارستان قائم مشهد

این بیمارستان در سال ۱۳۳۹ ساخته شد و در سال ۱۳۴۲ با افزوده‌شدن ۷۰۰۰ متر مربع زمین به محوطه داخلی بیمارستان، توسعه پیدا کرد. در سال ۱۳۵۰، یک ساختمان ۶ طبقه با امکانات درمان و بخش‌های بستری به این بیمارستان اضافه شد. بیمارستان قائم در خیابان کوهسنگی، نرسیده به میدان تقی آباد قرار دارد. 

بیمارستان طالقانی 

از دیگر بیمارستان های مشهد که دولتی هستند، می‌توان بیمارستان طالقانی را نام برد که در سال ۱۳۸۶ احداث شد. این بیمارستان را با نام بیمارستان امدادی جاده‌ای نیز می‌شناسند. در سال ۱۳۹۱، بخش دیگری به این بیمارستان اضافه شد و حال با ۱۵۵ تخت، آماده درمان بیماران و خدمت‌رسانی به آن‌ها است.

بیمارستان های مشهد
نمای ساختمان بیمارستان امام رضا مشهد

بیمارستان امام رضا

این بیمارستان قدمت زیادی دارد و به‌دلیل دولتی بودن هزینه‌های نسبت پایینی در حوزه های درمانی مختلف مانند جراحی را به خود اختصاص داده است. وجود پزشکان و متخصصان ماهر همراه با تجهیزات پزشکی پیشرفته باعث شده است تا بیمارستان امام رضا در زمره بهترین بیمارستان‌های مشهد قرار بگیرد.

بهترین بیمارستان مشهد

برای معرفی بهترین بیمارستان های مشهد باید معیارهای مختلفی را در نظر بگیریم. به‌غیراز خدمات درمانی، یک بیمارستان باید خدمات رفاهی مانند محل اسکان برای بیماران مسافر و همراهانشان را دارا باشد. به همین دليل بیمارستان رضوی را می‌توان بهترین بیمارستان این شهر مقدس دانست.

بیمارستان رضوی یک بیمارستان فوق تخصصی است که در سال ۱۳۸۴ تاسیس شد. موفقیت‌های بزرگ و عمل‌های جراحی ویژه در این بیمارستان باعث شد که نام آن در سراسر ایران به مرکز فوق تخصصی با تجهیزات پزشکی پیشرفته معروف شود. بیمارستان رضوی دارای ساختمانی هتل مانند برای اسکان همراهان بیماران است.

این بیمارستان دارای ۲ فاز اصلی است. فاز اول این بیمارستان ۳۹ هکتار است که تنها ۳ هکتار آن به ساختمان‌های درمانی اختصاص دارد و ۳۶ هکتار باقی‌مانده را فضای سبز تشکیل داده است. ساخت فاز دوم این بیمارستان که حدود ۳ سال طول کشید، نیز ۵ سال بعداز تجهیز فاز اول شروع شد.

بیمارستان های مشهد
بخش بستری بیمارستان قائم مشهد

بهترین بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی قلب و عروق در مشهد

پزشکان و متخصصان حاذق و خبره به‌همراه تجهیزات درمانی و پزشکی پیشرفته باعث شده است تا بیمارستان های مشهد ازنظر درمان بیماری‌های قلب و عروق جزء بهترین‌ها در کشور باشند. در این میان بیمارستان و کلینیکی که به‌طور تخصصی به درمان بیماران قلبی و عروقی می‌پردازد را معرفی کرده‌ایم.

بیمارستان جوادالائمه

این بیمارستان با وسعت ۹۶۴۵ مترمربع با ۹۶ تخت در سال ۱۳۷۰ احداث شد. به‌دلیل حجم بالای مراجعین به این بیمارستان، مدیریت تصمیم گرفته تخت‌ها و بخش‌های درمانی بیمارستان را گسترش دهد. درحال‌حاضر در ساختمان پزشکی ۵ طبقه این بیمارستان با مساحت ۲۵۰۰ متر مربع و ۲۰۰ تخت بیماران زیادی تحت درمان هستند.

هزینه‌های درمان بیماری‌های قلبی و عروقی و جراحی‌های قلب بسیار بالا است، اما اگر تحت پوشش بیمه‌های خاصی باشید، می‌توانید به صورت رایگان یا با هزینه بسیار کمی در بیمارستان جوادالائمه مشهد که در بلوار وکیل آباد، سه راه هنرستان واقع شده است، درمان شوید. این بیمه‌ها عبارت‌اند از:

  1. کمیته امداد
  2. بانک صادرات
  3. بیمه ایران
  4. بیمه البرز
  5. نیروهای مسلح
  6. تامین اجتماعی
  7. بانک ملی
  8. بانک تجارت

کلینیک قلب امام محمد باقر

مرکز درمان و تشخیص بیماری‌های قلبی در درمانگاه امام محمد باقر، یکی دیگر از مراکز درمانی در حوزه بیماری‌های قلب و عروق است. در این مرکز متخصصان و فلوشیپ‌‌های تخصصی قلب به‌همراه تجهیزات پزشکی روز دنیا همگی باهدف درمان بیماران گردهم آمده‌اند.

برای تشخیص و ویزیت بیماران یک اتاق و برای خدماتی مانند انجام پروسیجرهای اکوکاردیوگرافی، نوار قلب، تست ورزش و هولتر مونیتورینگ ۲ اتاق در نظر گرفته شده است. در این کلینیک بیشتر تشخیص عارضه‌های قلبی و عروقی انجام می‌شود و درصورت درمان‌های سنگین و نیاز به جراحی، بیمار به بیمارستان امام جواد یا دیگر بیمارستان های مشهد ارجاع داده می‌شود.

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی چشم پزشکی در مشهد

برای معرفی بهترین بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی چشم در مشهد می‌توانیم بیمارستان خاتم‌الانبیا را معرفی کنیم. این بیمارستان در ۲ فاز جداگانه ساخته شده است. فاز اول در سال ۱۳۸۲ و فاز دوم در سال ۱۳۸۶ ساخته شد. البته هنوز هم تجهیز و تکمیل فاز دوم به اتمام نرسیده است.

خدمات درمانی این بیمارستان به‌صورت تخصصی درزمینه تشخیص و درمان بیماری‌های چشم است. بیمارستان خاتم‌النبیا در بلوار قرنی، نبش قرنی ۴۱ واقع شده است که در ۲ بخش کلینیک و پاراکلینیک با تعرفه‌های دولتی فعالیت می‌کند. درمانگاه‌های این مرکز تخصصی و فوق تخصصی چشم عبارت‌اند از:

  1. درمانگاه تخصصی چشم
  2. درمانگاه ROP
  3. درمانگاه چشم پزشکی
  4. درمانگاه داخلی
  5. درمانگاه لیزر تراپی چشم

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کودکان در مشهد 

در این بخش می‌خواهیم بیمارستان های مشهد را که در بخش کودکان و اطفال خدمات درمانی و تشخیصی ارائه می‌دهند را معرفی کنیم. ذکر این نکته لازم است که این بیمارستان‌ها به‌طور تخصصی فقط اطفال را پذیرش می‌کنند.

بیمارستان کودکان اکبر

بیمارستان کودکان اکبر در سال ۱۳۸۹ تاسیس شد و مختص بیماران در رده سنی اطفال است. این بیمارستان که قدمت زیادی هم ندارد به‌خاطر پزشکان متخصص و درمان‌های موفق، توانسته است به‌عنوان یکی از معروف‌ترین و موفق‌ترین مراکز درمانی کودکان در کشور شناخته شود. بیمارستان اکبر در بلوار شهید فکوری، میدان شهید جوان، بلوار شهید کاوه و روبروی کاوه ۱۴ واقع شده است.

بیمارستان دکتر شیخ 

یکی دیگر از بیمارستان‌های مشهد درخصوص درمان کودکان، بیمارستان دکتر شیخ است که خلاف بیمارستان اکبر قدمت طولانی دارد. این بیمارستان در میدان توحید، انتهای خیابان طاهری واقع شده و دارای بخش‌های زیر است:

  1. بخش بستری کودکان 
  2. اکولوژی
  3. جراحی اطفال
  4. گوش و حلق و بینی
  5. جراحی اعصاب

لیست بیمارستان های طرف قرارداد با بیمه روستایی در مشهد

بیمارستان های مشهد که با بیمه روستایی قرارداد دارند درصورت مراجعه افراد تحت پوشش این بیمه، هزینه بسیار کمی از آن‌ها برای خدمات درمانی می‌گیرند یا اینکه به‌طور رایگان این افراد درمان می‌شوند.
بیمارستان فارابی از جمله این بیمارستان‌ها است که ۲۰۲ تخت دارد. بخش بستری، کلینیک و پاراکلینیک این بیمارستان نیمه‌دولتی است اما با بیمه‌های تامین اجتماعی و روستایی قرار دارد. بیمارستان فارابی در بلوار وکیل آباد نبش خیابان کوثری قرار دارد.

بهترین بیمارستان تامین اجتماعی

بیمارستان‌های دولتی در مشهد اغلب با تامین اجتماعی قرارداد دارند. در این میان ما قصد داریم بهترین بیمارستان تامین اجتماعی را معرفی کنیم که خدمات ویژه ای را ارائه می دهد. علاوه بر بیمارستان هفده شهریور که یکی از بیمارستان های تامین اجتماعی است، بیمارستان فارابی جایگاه اول را به خود می گیرد. زیرا تجهیزات و امکانات پیشرفته تری در بیمارستان فارابی مشهد وجود دارد.

بیمارستان فارابی ( بهترین بیمارستان تامین اجتماعی) از بخش های مختلفی همچون ارولوژی، زنان و زایمان، متخصصین داخلی، گوش و حلق و بینی، پوست و مو، ارتوپدی، جراحی عمومی، مغز و اعصاب، اعصاب و روان و ... برخوردار است. تمامی بیمه های مسلح، خدمات درمانی، کارمندان بیمه و بانک و ... هم می توانند از خدمات بیمارستان فارابی استفاده کنند.

جمع‌بندی

بیمارستان های مشهد درزمینه‌های مختلف درمانی و در سطوح تخصصی و فوق تخصصی برای بانوان، اطفال و عموم خدمات درمانی ارائه می‌دهند. اگر از شهرهایی غیراز مشهد، به قصد درمان راهی این شهر می‌شوید، لازم است ازقبل هتل و محل اسکان مناسبی برای خودتان در نظر بگیرید. با مراجعه به سایت پرشین هتل می‌توانید نزدیک‌ترین هتل‌ها به بیمارستان‌های مشهد را مشاهده کنید و از جزئیات بیشتری درباره اقامت و رزرو هرکدام مطلع شوید.

بهترین بیمارستان های مشهد کدامند؟

برای معرفی بهترین بیمارستان‌ها در مشهد می‌توان بیمارستان رضوی، خاتم‌الانبیا، بنت الهدی، فارابی و بیمارستان کودکان اکبر و دکتر شیخ را نام برد.

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی در مشهد؟

بیمارستان خاتم‌الانبیا یک بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی چشم و بیمارستان امام جواد، مرکزی فوق تخصصی برای بیماری‌های قلبی و عروقی است

چگونه می توان در بیمارستان های مشهد نوبت گرفت؟

برای نوبت‌دهی بیمارستان‌ها در مشهد به‌جز مراجعه حضوری می‌توانید به سایت اختصاصی هرکدام مراجعه کنید و از قسمت نوبت‌دهی، اقدام به رزور نوبت کنید. البته چندین سایت دیگر هستند که با بیمارستان‌ها در ارتباط‌اند و امکان رزور نوبت برای بیماران را فراهم کرده‌اند.

هزینه درمان در بیمارستان های مشهد چقدر است؟

به‌طور دقیق نمی‌توان گفت که هزینه درمان در هر بیمارستانی چقدر است، اما بدانید که بیمارستان‌های دولتی نسبت به خصوصی تعرفه‌های پایین‌تری برای درمان و خدمات پزشکی در نظر گرفته‌اند. از این میان بیمارستان امام زمان به‌دلیل اینکه توسط خیرین عزیز ساخته شده است، هزینه‌های درمانی بسیار پایینی دارد.

آیا بیمارستان های مشهد به زبان انگلیسی خدمات ارائه می دهند؟

خیر، همه بیمارستان‌های مشهد با زبان فارسی خدمات ارائه می‌دهند. در صورت تمایل افراد خارجی می‌توانند از مترجم برای گفت‌گو در بیمارستان‌های مشهد استفاده کنند.

بهترین زمان برای مراجعه به بیمارستان های مشهد چه زمانی است؟

اگر نیاز به فوریت‌های پزشکی و خدمات اورژانسی ندارید، بهتر است زمانی را برای رفتن به بیمارستان انتخاب کنید که خیابان‌های اطراف ترافیک نداشته باشند و بدون دردسر بتوانید تردد کنید.

آیا بیمارستان های مشهد پارکینگ دارند؟

همه بیمارستان‌های مشهد دارای پارکینگ نیستند، اما برخی از آن‌ها مانند بیمارستان امام رضا و قائم برای رفاه حال همراهان بیماران و خود آن‌ها امکان استفاده از پارکینگ را فراهم کرده‌اند.

چه غذاهایی را می توان در بیمارستان های مشهد میل کرد؟ 

هر بیمارستانی طبق نوع بیماری و حتی سن بیماران، غذاهای مختلفی را در فهرست غذایی خود جای داده است. اما به‌طور معمول سوپ در هر بیمارستانی سرو می‌شود. در سایت اختصاصی بیمارستان‌ها می‌توان فهرست غذایی هفتگی بیماران را نیز مشاهده کرد.

آیا در بیمارستان های مشهد امکان دسترسی به اینترنت وجود دارد؟

بله تقریبا در محوطه بیمارستان‌ها می‌توان به اینترنت وصل شد‌ برخی بیمارستان‌ها مانند بیمارستان سینا خدمات اینترنت رایگان را در بخش بیمارستان برای بیماران بستری فراهم کرده‌اند.

شماره تلفن اورژانس در مشهد چیست؟

شماره اورژانس در هر شهری ۱۱۵ است، اما مراکز اورژانس در خیابان شهید فکوری با شماره تلفن 05131449920 قابل دسترسی است. همچنین می‌توانید در موارد اورژانسی به بیمارستان شهید کامیاب که مرکزی برای بیماران اورژانسی در این شهر است نیز مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید :
منابع :