[faq]

باغ وحش وکیل آباد یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های شگفت‌انگیز مشهد است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. به هنگام سفر به مشهد، می‌توانید سری به این باغ وحش بزنید و از نزدیک گونه‌های مختلف جانوران را مورد کاوش قرار دهید.

اگر دوست دارید به دیدار حیواناتی بروید که کمتر در زندگی روزمره با آ‌ن‌ها برخورد می‌کنید، حیات وحش وکیل آباد، جایی است که با داشتن نادرترین گونه‌های جانوری شما را شگفت‌زده می‌کند. برای اینکه بتوانید برنامه‌ریزی بهتری جهت بازدید از این جاذبه داشته باشید، به اطلاعاتی مانند قیمت بلیط، ساعت کاری، آدرس و مواردی از این قبیل احتیاج دارید. پس مقاله ما را با دقت بخوانید.

تاریخچه باغ وحش وکیل آباد

باغ وحش مشهد
باغ وحش مشهد در قدیم

قبل‌از اینکه بدانید قرار است در این باغ وحش چقدر به شما خوش بگذرد، خوب است یک تاریخچه کوتاه درباره این تفرجگاه بخوانید. داستان وکیل آباد مشهد که جزء قدیمی‌ترین حیات‌های وحش ایران محسوب می‌شود، به سال 1339 باز می‌گردد.

این باغ وحش در سال 1339 و در محدوده خواجه ربیع فعلی تاسیس شد. سپس در سال 1359 با راه‌اندازی این باغ وحش در وکیل آباد حیوانات به فضایی جدید نقل‌مکان کردند. هم‌اکنون این باغ وحش با مساحتی بالغ بر 4 هکتار، بزرگ‌ترین باغ وحش ایران محسوب می‌شود که بیشترین گونه‌های حیوانی را در بر دارد.

باغ وحش مشهد
حیوانات مختلف در باغ وحش وکیل آباد

باغ وحش مشهد کجاست؟

باغ وحش وکیل آباد مشهد در جنوب غربی شهر و در مجاورت پارک جنگلی وکیل آباد قرار دارد. این جاذبه، تنها باغ وحش موجود در مشهد است و انواع حیوانات در آن یافت می‌شود. شما برای رسیدن به این مقصد می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی یا شخصی استفاده کنید. اگر می‌خواهید با مترو رفت‌وآمد کنید، باید در ایستگاه پایانی وکیل آباد پیاده شوید.

بعداز آن می‌توانید با 15 دقیقه پیاده‌روی یا با تاکسی خود را به این باغ وحش برسانید. اگر هم قصد دارید با اتوبوس رفت‌وآمد کنید، می‌توانید از اتوبوس‌های خط 10 که از پایانه غدیر به پایانه وکیل آباد می‌روند استفاده کنید. اگر با خودروی شخصی به مشهد سفر کرده‌اید، باید از بلوار وکیل آباد به انتهای بلوار وکیل آباد حرکت کنید. این باغ وحش در سمت چپ جاده قرار دارد. برای سهولت در پیدا کردن آدرس باغ وحش وکیل آباد، لوکیشن زنده آن را برای شما قرار داده ایم.

باغ وحش مشهد
گونه ای از گوزن در mashhad-zoo

تصاویر باغ وحش وکیل آباد

همه ما راجع‌به فضاهای دیدنی اطراف مشهد شنیده‌ایم ولی ممکن است رفتن به این مکان‌ها برای همه افراد میسر نباشد. بنابراین، شناخت مراکز تفریحی محدوده شهر هم جزء اولویت‌های مسافران است. باغ وحش وکیل‌آباد یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز مشهد بوده که بازدید از آن برای همه گروه‌های سنی مجاز است. در زیر، چند تصویر از حیوانات این مکان گردشگری می‌بینید.

باغ وحش مشهد
حیوانات کمیاب در mashhad-zoo

 

باغ وحش مشهد
تیز شاخ یکی از گونه های شاخه بلند

 

باغ وحش مشهد
اسب های پا کوتاه در مجموعه حیات وحش مشهد

 

باغ وحش مشهد
انواع آهو در باغ وحش مشهد

 

باغ وحش مشهد
شتر از دیگر حیوانات باغ وحش

 

باغ وحش مشهد
حضور کودکان در mashhad-zoo

 

باغ وحش مشهد
پرندگان کمیاب در باغ وحش وکیل آباد مشهد

قیمت بلیط باغ وحش مشهد

شما برای ورود به این جاذبه، باید هزینه بپردازید. این ورودی هم به‌منزله خرید بلیت است. درحال‌حاضر قیمت بلیط باغ وحش وکیل آباد، برای هر نفر 60هزار تومان است. کودکان بالای 7 سال نیز برای ورود باید بلیت داشته باشند.

خرید اینترنتی بلیط باغ وحش مشهد

ازآنجایی‌که امروز خریدهای اینترنتی بین مردم رواج یافته، شما می‌توانید برای خرید بلیت باغ وحش وکیل آباد نیز به‌صورت اینترنتی اقدام کنید. با مراجعه به سایت این باغ وحش، علاوه‌بر اینکه می‌توانید در مورد گونه‌های جانوری که در این مکان نگهداری می‌شوند اطلاعات کسب کنید، قابلیت خرید اینترنتی بلیت را هم دارید. درصورتی‌که سابقه خریدهای اینترنتی را نداشته‌اید و نمی‌دانید چگونه باید این کار را انجام دهید، امکان خرید حضوری بلیت در ورودی باغ وحش نیز برای شما وجود دارد.

ساعت کاری باغ وحش مشهد

سوال رایجی که ازطرف گردشگران و حتی ساکنان خود مشهد مطرح می‌شود، در مورد ساعت کاری باغ وحش وکیل آباد است. این باغ وحش همه‌روزه از ساعت 9 تا غروب آفتاب برای بازدید گردشگران باز است. البته در روزهای تعطیل مانند جمعه که افراد زیادی برای دیدن این جاذبه می‌آیند، باغ وحش از ساعت 8 تا غروب آفتاب آماده میزبانی از گردشگران خواهد بود.

اگر تصمیم‌تان از رفتن به این مکان مهیج جدی است، توصیه می‌کنیم صبح یا ساعت‌های ابتدایی روز را برای بازدید انتخاب کنید. در این زمان هم باغ وحش خلوت‌تر است و هم حیوانات سرحال‌تر هستند و می‌توانید از تماشای آن‌ها لذت بیشتری ببرید.

باغ وحش مشهد
خرس های مختلف درmashhad-zoo

بخش‌های مختلف باغ وحش وکیل آباد

این باغ وحش با مساحتی بیش از 40هزار متر مربع ساخته شده است و درحال‌حاضر به‌عنوان بزرگ‌ترین باغ وحش ایران شناخته می‌شود. این مجموعه در سال 1395 در بخش جنوب غربی مشهد احداث شد که از 125 گونه جانوری نگهداری می‌کند. 61 گونه از حیوانات این باغ وحش پستانداران، 49 گونه پرندگان، 10 گونه آبزیان و 5 گونه خزندگان هستند. مجموع حیوانات موجود در این مکان 812 عدد است که برخی از آن‌ها جزء جانوران نادر و روبه‌انقراض محسوب می‌شوند.

در مورد بخش‌های مختلف باغ وحش وکیل آباد اگر می‌خواهید بدانید، باید بگوییم علاوه‌بر نگهداری انواع حیوانات آبزی، گوشت‌خوار و علف‌خوار، بخش دیگری هم برای نگهداری گونه حیوانی جالبی به نام تایگون‌ها در نظر گرفته شده است. تایگون (ببشیر) حاصل پیوند ببر و شیرهاست. این موجودات اولین بار 15 سال پیش در آمریکا زاده شدند و اکنون نمونه‌هایی از آن‌ها در باغ وحش مشهد وجود دارد. یکی دیگر از جذاب‌ترین بخش‌های این باغ وحش، سالن موزه تاکسیدرمی است.

شما در بازدید از این قسمت جانورانی را می‌بینید که همه آن‌ها تاکسیدرمی شده‌اند. شاید قبل‌ترها این جانوران را فقط در مستندهای تلویزیونی می‌دیدید اما اکنون می‌توانید در باغ وحش مشهد به تماشای زنده آن‌ها بپردازید. اغلب حیواناتی که در این بخش وجود دارند، بعداز مرگ با روش‌های تخصصی تاکسیدرمی شدند و در شیشه نگهداری می‌شوند. ورود به این سالن، می‌تواند یکی از مهیج‌ترین بخش‌های بازدید از این باغ به‌خصوص برای کودکان باشد.

امکانات رفاهی و تفریحی باغ وحش وکیل آباد

شناخت امکاناتی که در باغ وحش مشهد برای شما فراهم است، کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی بهتری برای رقم‌زدن یک روز تفریحی خاص داشته باشید. در نزدیکی این باغ وحش، شما می‌توانید ورزش‌های هیجان‌انگیز را با رفتن به پارک آبی مشهد و پیست کارتینگ تجربه کنید.
در مورد امکانات رفاهی داخل این مجموعه هم باید به وجود پارکینگ برای خودروهای سواری، فروشگاه، استودیوی عکاسی و سرویس بهداشتی اشاره کرد که بسته به نیاز می‌توانید از این خدمات استفاده کنید.
وجود رستوران و بوفه‌های خوراکی هم یکی از مهم‌ترین امکانات باغ وحش وکیل آباد است. اگر می‌خواهید ساعات زیادی را صرف گشت‌وگذار در باغ کنید، بهتر است گرسنه نمانید و از این خدمات استفاده کنید.
خبر خوب دیگری هم که برایتان داریم، به راه‌اندازی سینمای 5بعدی موجود در این مکان باز می‌گردد. بازدیدکنندگان بعداز گشت‌وگذار در باغ و لذت‌بردن از زیبایی‌های طبیعی این پارک جنگلی، می‌توانند خود را به تماشای یک فیلم 5بعدی زیبا مهمان کنند. نظر شما چیست؟

باغ وحش مشهد
حضور دامپزشک در باغ وحش

شرایط بازدید از باغ وحش وکیل آباد

شرایطی که برای بازدید از این باغ وحش وجود دارد، 3 عامل مهم است. انتخاب یک زمان خوب برای رفتن، داشتن آدرس و تهیه بلیت. این باغ وحش در تمامی روزها از گردشگران میزبانی می‌کند اما همان‌طور که پیش‌تر به شما گفتیم، ساعت‌های ابتدایی روز که هوا خنک‌تر است، حیوانات سرحال‌تر هستند و در این صورت می‌توانید از دیدن آن‌ها حس خوبی دریافت کنید.

این باغ وحش در میدان آزادی مشهد، انتهای بزرگراه وکیل آباد و جنب بوستان وکیل آباد قرار دارد. البته مسیرهای زیادی به این باغ ختم می‌شوند که انتخاب آن‌ها تا حد زیادی به نوع خودروی بازدیدکننده وابسته است. برای جلوگیری از اتلاف زمان، قبل‌از عزیمت بلیت خود را به‌صورت اینترنتی تهیه کنید. گرچه امکان خرید حضوری هم در ورودی مجموعه برای شما فراهم است. این تمام شرایطی است که باید در بازدید از این باغ وحش آن‌ها را در نظر بگیرید.

جاهای دیدنی اطراف باغ وحش وکیل آباد

حالا که قرار است به خود زحمت دهید و مسیر زیادی را تا این مجموعه بپیمایید، بهتر نیست جاذبه‌های اطراف آن را هم بشناسید تا با یک برنامه‌ریزی دقیق در یک روز از چند مکان دیدن کنید؟ ما در این بخش به معرفی بهترین مکان‌های دیدنی باغ وحش مشهد پرداخته‌ایم.

سرزمین موج های خروشان

سرزمین موج های خروشان در ابتدای جاده شاندیز قرار دارد و به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه آبی سرپوشیده در جهان معرفی می‌شود. این مجموعه با مساحتی بالغ بر 60هزار متر مربع یکی از بهترین مراکز تفریحی مشهد است که توانایی پذیرایی هم‌زمان از بانوان و آقایان را دارد.

سرزمین موج‌های خروشان در بخش آقایان 11000 نفر و در بخش بانوان 7000 نفر ظرفیت دارد. هرکدام از پارک‌های آقایان و بانوان دارای سرسره‌های سقوط آزاد و سرعتی متنوعی هستند همچنین شما امکانات تفریحی دیگری ازجمله بازی مهیج زیپ لاین، لیزرتگ (جنگ لیزری)، فیش اسپا (دکتر ماهی) و سالن شیک و مجهز ایروبیک بانوان را در این مجموعه می‌بینید و می‌توانید برای تکمیل یک روز خوب از آن‌ها استفاده کنید.

ییلاقات شاندیز

یکی دیگر از جاذبه‌های نزدیک باغ وحش وکیل آباد، ییلاقات شاندیز است که در خیابان امام رضا، میدان ملک آباد، پل آزادی و 18 کیلومتری بلوار وکیل آباد قرار دارد. این ییلاق یکی از زیباترین مناطق گردشگری مشهد و درحال‌حاضر یکی از شهرهای استان خراسان رضوی است. 

آب‌وهوای خنک و روح‌نواز این منطقه، باغ‌های انبوه، مناظر متنوع و رودخانه‌های پرآب باعث شده که این منطقه به‌عنوان یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز خراسان رضوی شناخته شود. در این شهر ییلاقی شما همچنین به مکان‌های دیدنی دیگری مانند پارک جنگلی شاندیز، شهر رویایی پدید، پیست موتور کراس، موزه رباط ویرانی و ورزشگاه ثامن دسترسی دارید. پیشنهاد می‌کنیم با رفتن به این منطقه روز شادی را برای خود رقم بزنید.

ییلاقات طرقبه

اگر به مشهد رفتید و تصمیم گرفتید که از باغ وحش وکیل آباد دیدن کنید، ییلاقات طرقبه را هم حتما در برنامه‌ریزی خود جا دهید. این منطقه در 18 کیلومتری جاده جاغرق در جنوب غربی مشهد قرار دارد. شهر طرقبه از گذشته‌های دور به‌عنوان یکی از آبادی‌های بزرگ شهر توس شناخته می‌شد و یکی از ییلاق‌های اطراف مشهد بود.

ییلاق طرقبه وسعتی حدود 1600 کیلومتر مربع دارد و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است. طرقبه به‌دلیل قرارگرفتن در دامنه ارتفاعات بینالود و همچنین در امتداد دره‌ای بسیار باصفا، آب‌وهوایی سرد و خشک دارد اما در تابستان‌های آن، هوایی دل‌پذیر و مطبوع احساس می‌شود. بارندگی‌های فراوانی که در این منطقه صورت می‌گیرد، باعث پرشدن چشمه‌ها و رودخانه‌ها شده و منظره‌ای چشم‌نواز را به وجود آورده است.

پیست کارتینگ ارشاد

پیش‌تر هم گفتیم که در نزدیکی باغ وحش وکیل آباد یک پیست وجود دارد. آدرس دقیق آن در انتهای بزرگراه وکیل آباد و قبل‌از 3راهی طرقبه و شاندیز است. پیست کارتینگ ارشاد وسعت 7000 متر مربع و طول 3 کیلومتر دارد و از طولانی‌ترین باشگاه‌های کارتینگ محسوب می‌شود.

این باشگاه با فراهم‌کردن محیطی امن، جایگاه تماشاچیان، کافی‌شاپ، فضای اسکیت‌سواری و اسب‌سواری، حضور همه افراد در رده‌های سنی مختلف را ممکن ساخته است. همچنین افراد می‌توانند از کلاس‌های آموزشی این مجموعه برای یادگیری این فعالیت‌های ورزشی استفاده کنند.

اگر پس‌از بازدید از باغ وحش وکیل آباد، فرصت و تمایل بازدید از دیگر جاهای دیدنی مشهد را هم داشتید، هیجان رفتن به پیست کارتینگ را هرگز از دست ندهید. این مجموعه با فعالیت حرفه‌ای درزمینه کارتینگ، موفق شد مقام‌های چهارم، پنجم، ششم و هشتم را کسب کند.

پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد از بزرگ‌ترین پارک‌های مشهد با تنوع بالای گونه‌های گیاهی است. جالب است بدانید که بزرگ‌ترین چرخ‌وفلک ایران در مجموعه شهربازی این پارک قرار دارد. این دیگر امکانات این جاذبه می‌توان به آمفی‌تئاتر، کافی‌شاپ و دریاچه مصنوعی اشاره کرد. فاصله این پارک تا باغ وحش وکیل آباد، حدود 20 دقیقه است.

باغ وحش مشهد
پارک وکیل اباد همجوار باغ وحش مشهد

رستوران و کافی شاپ های نزدیک باغ وحش مشهد

همان‌طور که به شما ثابت شده، مشهد شهری گردشگرپذیر است. به همین دلیل رستوران و کافی‌شاپ‌های متعددی در این شهر وجود دارند تا گردشگران و مسافران با دغدغه کمتری بتوانند نیاز خود را از وعده‌های غذایی برطرف کنند. برای علاقه‌مندان به غذاهای سنتی، رستوران‌های سنتی زیادی در مشهد وجود دارد که در آن‌ها غذاهای اصیل مشهدی هم ارائه می‌شود. شناخت رستوران‌هایی که در نزدیکی باغ وحش وکیل آباد قرار دارند، به شما کمک می‌کند تا بعداز دیدوبازدید و گشت‌وگذار در این مکان، بدون نگرانی یک رستوران خوب برای صرف غذا پیدا کنید.

رستوران نوشین وکیل آباد: این رستوران فست‌فودی سابقه 40 ساله درزمینه ارائه خدمات دارد که از ساعت 8 صبح تا یک بامداد آماده پذیرایی از مراجعه‌کنندگان است. از امکانات رفاهی این رستوران می‌توان به اینترنت وایرلس، رزرو تلفنی و پیک رایگان اشاره کرد.

رستوران آبشار مشهد: در این رستوران سنتی ایرانی نزدیک باغ وحش وکیل آباد، فضای سبز و ییلاقی وجود دارد که با داشتن تعدادی تخت‌ و پشتی‌های اطراف آن، آماده یک پذیرایی منحصربه‌فرد از مسافران و گردشگران است. در این رستوران، فضایی برای صید ماهی فراهم شده و مشتریان می‌توانند از امکانات دیگری مانند سالن بیلیارد و کافی‌شاپ برای گذران اوقات فراغت خود استفاده کنند.

رستوران کنتاکی بزرگمهر مشهد: این رستوران و فست‌فودی، یکی از بهترین کنتاکی‌های مشهد بوده که ظرفیتی 50 نفره دارد و از ساعت 19 الی 2 بامداد آماده خدمت‌رسانی به مشتریان است. این رستوران، غذاهای خود را با سس‌های مخصوصی سرو می‌کند. اگر یک بار به این مکان بروید، قطعا مشتری همیشگی آن خواهید شد. کنتاکی بزرگمهر، اینترنت وایرلس و پیک رایگان را برای مشتریان خود فراهم کرده است.

رستوران هوایی شاندیز: شاندیز، اولین رستوران هوایی خاورمیانه در مشهد است که به‌اندازه 28 مهمان ظرفیت دارد. در این رستوران، زمان خدمات‌رسانی به مهمانان 45 دقیقه است و هر3 وعده صبحانه، ناهار و شام همراه با پخش موسیقی در حین صرف غذا ارائه می‌شود. نکته جالب اینجاست که تمامی مهمانان در مدت‌زمان دریافت سرویس در رستوران بیمه شده‌اند.

فاصله باغ وحش مشهد تا مراکز مهم

در اطراف باغ وحش وکیل آباد، مراکز مهمی استقرار یافته‌اند که حتما مورد نیاز گردشگران خواهند بود. شناخت این مراکز به شما کمک می‌کند تا درصورت نیاز به آن‌ها مراجعه کنید. در این قسمت به فاصله بین این مجموعه تفریحی تا مراکز مهم اشاره کرده‌ایم.

  1. بیمارستان ناظران: 13 دقیقه با خودرو
  2. بیمارستان دکتر علی شریعتی: 7 دقیقه با خودرو
  3. پمپ بنزین میثاق: 12 دقیقه با خودرو
  4. پمپ بنزین طرقبه: 11 دقیقه با خودرو
  5. ایستگاه مترو وکیل آباد: 13 دقیقه پیاده‌روی
باغ وحش مشهد
بازدید مسئولین از mashhad-zoo

بهترین زمان بازدید از باغ وحش وکیل آباد

باغ وحش‌ها یک مقصد آموزشی و تفریحی مناسب هستند که به افراد فرصتی عالی می‌دهند تا با گونه‌های مختلف حیوانات آشنا شوند، حیات وحش را در نزدیکی خود تجربه کنند و به‌طور زنده و واقعی با آن‌ تعامل داشته باشند. البته تحقق این مزایا زمانی است که در وقت مناسبی به باغ وحش مراجعه کنید. قبل‌از ظهر زمان خوبی برای رفتن به باغ وحش است چون حیوانات انرژی و حال بهتری دارند و شما هم از این موضوع حس بهتری خواهید گرفت. زمانی که حیوانات بیدار و سرحال باشند، شما این فرصت را در اختیار دارید تا با تنوع گونه‌ها بهتر آشنا شوید و رفتار و زندگی آن‌ها را دقیق‌تر مورد مطالعه قرار دهید. با این نظر موافقید؟

باغ وحش مشهد چه حیواناتی دارد؟

باغ وحش وکیل آباد مشهد دارای جانوران گوشت‌خوار، علف‌خوار، خزنده، پرنده و آبزی است که ازجمله آن‌ها می‌توان به شیر، پلنگ، ببر، خوک، خرس، گراز، گربه وحشی، 4 نوع گوزن و شامپانزه اشاره کرد. برخی از این جانوران درحال انقراض هستند و برخی دیگر بسیار کمیاب. حیواناتی همچون ببر بنگال، ببر اندونزی، تیزشاخ سفید، قوچ و میش آئوراد، پلنگ آفریقا، لاما (حیوانی مشابه شتر) و سیاه‌گوش از حیواناتی هستند که منحصرا در این مجموعه نگهداری می‌شوند.

جمع‌بندی

باغ وحش وکیل آباد یکی از مکان‌های فوق‌العاده جذاب در جنوب غربی مشهد است که با داشتن حیواناتی منحصربه‌فرد، امکان دیدن گونه‌های جانوری مختلف را فراهم می‌کند. برای کسانی که عاشق دیدن حیوانات مختلف و آشنایی با نحوه رفتار و زندگی آن‌ها هستند، این باغ وحش فرصتی بی‌نظیر را برای آن‌ها فراهم کرد تا به خواسته خود از این موضوع دست یابند.

مشهد به‌عنوان یک شهر زیارتی و توریستی، سالانه گردشگران زیادی را از داخل و خارج از کشور جذب می‌کند و به‌علت داشتن امکانات تفریحی و رفاهی فراوان، یکی از مقاصد محبوب برای مسافران است. حیات وحش وکیل آباد یکی از همین جاذبه‌هاست و در اطراف خود مکان‌های دیدنی بسیار دیگری هم دارد که در این مقاله به شما معرفی کردیم. اگر روزی به مشهد سفر کردید، از رفتن به این مکان زیبا و دیدنی‌های اطراف آن غافل نشوید.

بیشتر بخوانید :
منابع :