امامزاده سید جعفر یزد از معتبر ترین امامزاده های دفن شده در ایران هستند که با وجود مبارک خود، تبدیل به نگینی در کویر شده اند. این امامزاده که واجب التعظیم نیز هست از نوادگان امام جعفر صادق (ع) است که در شجره نامه ایشان به طور کامل توضیح داده شده که نسب ایشان به کدام امام معصوم می رسد. 
امامزاده جعفر یزد در محله ای به نام مصلی عتیق قرار دارد که مردم این محله اهمیت بسیاری به این مرکز مذهبی یزد می دهند و همواره نذوراتی را برای این امامزاده می دهند. گنبد این امامزاده بزرگوار فوق العاده زیبا بوده و کاشی کاری های نقش بسته بر روی گنبد به طور ماهرانه ای طراحی شده است. این کاشی ها به رنگ آبی لاجوردی و سفید می باشند که سبب جلوه ی باشکوه گنبد امامزاده شده است.

مراسم شب قدر و احیاي شب نوزدهم رمضان - امامزاده سید جعفر
مراسم شب قدر و احیای شب نوزدهم رمضان - امامزاده سید جعفر

شجره نامه امامزاده سید جعفر یزد

امامزاده سید جعفر یزد شجره نامه ای دارد که به این قرار است «جعفر (امامزاده جعفر يزد) بن علي بن عبيدالله بن احمد الشعران بن علي العريضي بن امام جعفر صادق (ع)». این شجره نامه بسیار معتبر بوده و بیشتر عالمان انساب اتفاق نظر دارند که این امامزاده واجب التعظیم نوه امام ششم شیعیان است.

 روایت تصویری از تجلی بندگی مردم دارالعباده در اولین شب قدر
 روایت تصویری از تجلی بندگی مردم دارالعباده در اولین شب قدر

تاریخ تولد و وفات امامزاده سید جعفر یزد

امامزاده جعفر در اواخر سنه ی 4 هجری قمری چشم به جهان گشودند و عمر مبارک خود را صرف نشر عقاید شیعه نمودند که این امامزاده در نیمه دوم سنه ی 5 هجری قمری چشم از جهان فرو می بندند و دار فانی را وداع می گویند. این سید جلیل القدر بعد از ساخت مقبره و آرامگاه تبدیل به مامنی برای عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت شدند و تا کنون برکات زیادی را نصیب مردم محله مصلی نموده اند.

امامزاده سید جعفر یزد از معتبر ترین امامزاده های دفن شده در ایران
امامزاده سید جعفر یزد از معتبر ترین امامزاده های دفن شده در ایران

رزرو زائرسرای امامزاده جعفر یزد چگونه می شود؟

آستان امامزاده جعفر یزد بسیار وسیع بوده و دارای اجزای مختلفی از جمله کتابخانه، قسمت اداری، مرکز فرهنگی قرآنی، سالن آمفی تئاتر، ایستگاه پلیس، شورای حل اختلاف، زائر سرا و ... است که برای زائران و مجاوران تبدیل به مکانی محبوب شده است. زائرسرای این امامزاده 80 اتاق دارد که برای رفاه و آسایش زائران و گردشگران به امکانات رفاهی نیز مجهز می باشد. 

زائرسرای امامزاده جعفر یزد
زائرسرای امامزاده جعفر یزد

جهت رزرو زائرسرای امامزاده جعفر باید با تلفن زائرسرای امامزاده سید جعفر یزد تماس بگیرید و بعد از رسیدن به مقصد، با ارائه مدارک معتبر محرمیت و شناسنامه می توانید اتاق خود را در این زائر سرا دریافت کنید. در این زائر سرا حمام، سرویس بهداشتی، فضای بازی کودک، آشپزخانه، رستوران و غیره تعبیه شده تا رفاه گردشگران به خوبی تامین شود. این امامزاده جلیل القدر در 23 فروردین 1378 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.

امامزاده جعفر سیدی جلیل القدر ،عظیم الشأن، عالمی عابد وصاحب کرامات ...‎
امامزاده جعفر سیدی جلیل القدر، عظیم الشأن، عالمی عابد وصاحب کرامات

آدرس امامزاده جعفر یزد کجاست؟

این امامزاده عظیم الشان در بلوار امامزاده جعفر یزد واقع شده است که از هتل های یزد نزدیک به این مکان مقدس می توان به هتل مشیر الممالک یزد اشاره کرد. یکی از نزدیک ترین مراکز خرید یزد به این امامزاده، بازار خان یزد است که قدیمی ترین بازار در شهر دارالعباده ایران محسوب می شود. نا گفته نماند با این که در آستان امامزاده جعفر (ع) رستوران وجود دارد اما برای چشیدن طعم غذاهای لذیذ می توانید به رستوران سنتی هتل مشیر الممالک یزد سری بزنید. پرشین هتل آرزوی سفری به یادماندنی و معنوی را برای شما سروران دارد.

منابع :