مسجد شیخ لطف الله اصفهان، نامی که در تار و پود شهر اصفهان به خوبی می درخشد و یکی از افتخارات ایران است که این ابنیه تاریخی به ثبت آثار جهانی یونسکو رسیده است. این مسجد زیبا میعادگاه نور و کاشی های زیبا است که در این زمینه معماری مثال زدنی دارد. این مسجد منحصر به فرد به فرمان شاه عباس اول در سال 1011 ه – ق ساخته شد و اتمام کار مسجد تا سال 1028 ه – ق ادامه داشت. 

مسجد شیخ لطف الله اصفهان به دست معماری ماهر و چیره دست به نام استاد محمدرضا اصفهانی بنا شد که از هنرمندان زبردست عصر صفوی بوده است. این بنای مذهبی اصفهان به قدری شگفت آور می باشد که حتی برخی از توریست ها و باستان شناسان خارجی بر این باورند که این مسجد زیبا اصفهان توسط آدمی ساخته نشده است. البته این امر که غلو بوده اما مسلماً زیبایی و جذابیت این مسجد اصفهان از مسجد ایا صوفیه استانبول بیشتر نباشد کمتر نیست.

کاشی کاری مسجد شیخ لطف الله اصفهان و زیبایی بی بدیل

کاشی کاری مسجد شیخ لطف الله اصفهان تماماً از ریزه کاری ها و مهارت خاصی ساخته شده است که رقص نور و نقاشی را می توان در این مسجد و گنبدش به وضوح مشاهده کرد. تمام کاشی های این مسجد زیبای اصفهان از فیروزه خالص بوده که همین امر سبب زیبایی و خاص بودن آن شده است. 

همانطور که می دانید سنگ فیروزه، یک سنگ قیمتی و بسیار پرفایده می باشد که در اسلام به آن اشاره شده و از خواص این سنگ زیبا می توان به دفع انرژی منفی و جذب انرژی مثبت، دفع چشم زخم، رونق کسب و کار و ... اشاره کرد. مسجد شیخ لطف الله میسی نمونه ای بارز و منحصر به فرد در میان دیگر مساجد ایران و جهان است که یک شاخصه دیگر نیز دارد.

مسجد امام اصفهان معروف به مسجد شاه

کاشی کاری مسجد شیخ لطف الله اصفهان
کاشی کاری مسجد شیخ لطف الله اصفهان

دلیل نداشتن مناره مسجد شیخ لطف الله اصفهان چیست؟

دلیل نداشتن مناره مسجد شیخ لطف الله این است که خویشاوندی شیخ لطف الله با شاه عباس سبب شد تا این مسجد زیبای اصفهان مکانی برای رفت و آمد درباریان باشد نه عامه مردم. همانطور که می دانید وجود مناره باعث می شود مردم به سمت آن جذب شوند که همین امر باعث نبود مناره و صحن در این مسجد اصفهان شده است. البته وجود مسجد شاه یا همان مسجد امام که از دیگر معماری های منحصر به فرد اصفهان می باشد توجه مردم در آن زمان به مسجد شیخ لطف الله را برای نماز و ... کم کرده بود.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان | شاهکار معماری و کاشی کاری دوران صفوی
مسجد شیخ لطف الله اصفهان شاهکار معماری و کاشی کاری دوران صفوی

 طرح گنبد مسجد شیخ لطف الله چگونه است؟

طرح گنبد مسجد شیخ لطف الله به صورت مدور بوده که یکی از هنرهای معماری است که با ظرافت خاصی دارای خمیدگی بوده که با شیبی ملایم به راس گنبد می رسد. از نظر معماری مهندسی این امر غیر منطقی است که البته مسلماً دیوارهای محکم و دقیق این مسجد اصفهان، فشار وارده را کنترل می کنند.
از دیگر هنرهای به کار برده شده در گنبد مسجد کاشی کاری معرق است که ظریف ترین نوع هنر معماری ایرانی می باشد که تمامی آن ها یک اندازه بوده و 1 میلی متر خطا ندارد. معماری و تزئینات داخل گنبد مسجد شیخ لطف اله فوق العاده خاص است که می توان به ستاره های طلایی رنگ آن اشاره کرد. این طرح ستاره با رنگ طلایی نیز با پیچک هایی در هم تنیده شکل گرفته اند که زبان به تحسین آدمی می گشاید.

بازی نور و رنگ با گنبد هزار نقش مسجد شیخ‌ لطف‌الله اصفهان
بازی نور و رنگ با گنبد هزار نقش مسجد شیخ‌ لطف‌الله اصفهان

معرفی پلان معماری مسجد شیخ لطف الله

پلان معماری مسجد شیخ لطف الله شامل قرینه سازی آن است که نمازخانه و ورودی مسجد در یک موازا قرار گرفته اند و به خوبی می توان با ورود به مسجد نمازخانه را مشاهده کرد. از دیگر پلان های معماری این مسجد اصفهان وجود تقارن میان ستون ها است که سبب شده فشار وارده از گنبد خمیده مسجد را به خوبی تحمل کنند. این اتفاق باعث می شود مسجد شیخ لطف الله تا سالیان سال نیز پا برجا بماند و یادگاری برای آیندگان باشد.

در داخل و اطراف مسجد شیخ لطف اله روزنه های بزرگی تعبیه شده که روشنایی مسجد را تامین می کرده اند. زمانی که نور بر این روزنه می تابد رقص نوری فوق العاده زیبا در داخل گنبد را مشاهده خواهید کرد.از همه جالب تر و چشم نواز تر، وجود طاووسی در بخش مرکزی گنبد است که با تابش نور خورشید، پرهای این طاووس تکمیل شده و جلوه ای زیبا به مسجد فیروزه ای می دهد.

پلان معماری مسجد شیخ لطف الله
پلان معماری مسجد شیخ لطف الله

نقاشی مسجد شیخ لطف الله اصفهان کار چه کسی است؟

نقاشی مسجد شیخ لطف الله توسط هنرمند و نقاش معروف اصفهانی رضا عباسی انجام گرفته است که به خوبی می توان سبک نقاشی اسلامی و ایرانی آن را به خوبی مشاهده کرد. دیوار های مسجد با طرح گل و بوته هایی سنتی تزئین شده اند که رنگ آبی اصلی ترین رنگ در میان آن ها است. زاویه بالای دیوار ها از طرح گل و بوته ای متفاوت برخوردار بوده که همین امر سبب شده تا همواره این نقاشی ها دل گردشگران و توریست های خارجی را برباید.

علاوه بر کاشی کاری های زیبای مسجد، خط های به کار رفته در کتیبه ها نیز قابل تحسین است. کتیبه های موجود در این مسجد اصفهان ساخته دست خطاطی هنرمند می باشد که نام آن علیرضا تبریزی عباسی است. کتیبه ی جذاب و زیبای داخل گنبد و کتیبه ی سر در مسجد شیخ لطف اله از شاهکارهای بی بدیل این استاد خط ثلث می باشد.

نقاشی مسجد شیخ لطف الله اصفهان
نقاشی مسجد شیخ لطف الله اصفهان

شیخ لطف الله میسی چه کسی بود؟

شیخ لطف الله یکی از عالمان بلند مرتبه شیعه بوده که در کشور لبنان امروزی زندگی می کرده است. از آنجایی که خاندان صفوی بسیار دوستدار اهل بیت و اسلام بوده اند، شاه عباس اول از این شیخ دعوت می کند به ایران بیاید و مذهب شیعه را در ایران گسترش دهد. از این رو مدرسه و اقامتگاهی را برای شیخ لطف الله میسی تدارک می بیند تا در آن مکان مشغول تدریس و استراحت شود.

البته در حال حاضر اثری از مدرسه شیخ لطف الله نیست و تنها مسجد آن همچنان استوار و پابرجا مانده است. نا گفته نماند شیخ لطف الله دختری داشت که به عقد شاه عباس درآمد و از این رو با خاندان صفوی وصلت کار شد. این عالم شیعه بزرگوار در سال 1035 ه – ق چشم از جهان فرو بست.

تفاوت مسجد شیخ لطف الله اصفهان و مسجد امام چیست؟

در این قسمت از مطلب به تفاوت مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام اصفهان می پردازیم که البته از نظر قدمت و هنر معماری هر دو زیبا و بی بدیل هستند. تنها تفاوتی که در میان مسجد امام و مسجد شیخ لطف اله وجود دارد، نبود مناره و صحن در مسجد شیخ لطف اله است که در عنوان های بالا دلیل فقدان آن ذکر شده است. از دیگر تفاوت های آن هم می توان به عمومی بودن مسجد امام یا همان مسجد شاه اشاره کرد که این امر در مسجد شیخ لطف الله به دلیل برخی مسائل سیاسی، امکان پذیر نبود عامه مردم وارد این مسجد شوند.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان؛ نیایش نور در معماری
مسجد شیخ لطف الله اصفهان نیایش نور در معماری

کدام هتل اصفهان به مسجد شیخ لطف الله اصفهان نزدیک است؟

پرشین هتل یکی از سایت های معتبر رزرو هتل اصفهان و ایران است که با تجربه 30 ساله خود توانسته است رضایت خاطر کاربران خود را جلب کند. از نزدیک ترین هتل های اصفهان به مسجد شیخ لطف الله می توان به هتل جام فیروزه اصفهان و هتل شیخ بهایی اصفهان اشاره کرد. عکس های مسجد شیخ لطف الله نیز در این مطلب برای شما نمایش داده شده است.

بیشتر بخوانید :
منابع :